Home ReviewsAlbum Reviews THE ULTIMATE DREAMERS – Live Happily While Waiting For Death (Dans Les Profondeurs – Wool-E Discs)

THE ULTIMATE DREAMERS – Live Happily While Waiting For Death (Dans Les Profondeurs – Wool-E Discs)

Nu en dan brengt het archiefsublabel van Wool-E Discs, Dans Les Profondeurs, vergeten releases en zeldzame opnames (her)uit. Een demotape van The Ultimate Dreamers werd uit de vergeetput gehaald, afgestoft en voorzien van een aanzienlijke hoeveelheid bonus tracks. The Ultimate Dreamers is een obscuur trio uit het Henegouwse Lessines dat tussen 1986 en 1990 even het licht zag en via deze release toch nog in onze Belgische newwavegeschiedenis verzeild kan raken. De cassette was het enige wapenfeit van deze voor ons onbekende groep.

Live Happily While Waiting For Death katapulteert ons onmiddellijk naar de donkere jaren ’80. Het coldwave geluid van de band is echter oersaai en mist zowel kracht als densiteit. Wanneer de zanger zijn depressieve walmen verspreidt, wordt het toch even flink doorslikken. Na acht nummers doorgeworsteld te hebben, hielden we deze heruitgave voor gezien. De kwaliteit van de nummers is dermate laag dat ze niet alleen slaapverwekkend zijn maar ons ook nog eens in de drank duwden. Soit, de bandleden waren toen tieners die gewoon plezier hadden. Ze jamden als fans van Belgische coldwave en Britse postpunkmuziek wat nummers bij elkaar die hun emoties, dromen of nachtmerries van toen weerspiegelden.

We waagden ons toch nog aan een tweede luisterbeurt (na een paar glazen van een iets steviger brouwsel) van Live Happily While Waiting For Death maar haakten al na het derde nummer terug af. Sommige oude koeien moet men verplicht in de gracht laten liggen en The Ultimate Dreamers horen daar zeker bij. De ‘die hard’ fans die houden van Belgische underground newwaveproducties gaan dit gekwijl wel kunnen doorstaan. We zijn alvast blij dat dit achter de rug is.