Home ReviewsAlbum Reviews THE LOUNGE SOCIETY – Silk For The Starving (Speedy Wunderground)

THE LOUNGE SOCIETY – Silk For The Starving (Speedy Wunderground)

Het Britse label Speedy Wunderground maakte artiesten als Kate Tempest, Squid, Black Midi en Black Country, New Road bekend. Als dit label iets nieuws uitbrengt kan het dus wel eens iets heel boeiend zijn en dat is met The Lounge Society zeker het geval! Een jaar geleden brachten ze hun debuutsingle Generation Game uit. Een dijk van een postpunk schijf waar we invloeden in horen van The Fall en Foundations D.C. Maar ook een nummer met een gedurfde ambient-achtige break, wat toch wel heel uniek is voor een postpunk-band.

© The Lounge Society

Met hoge verwachting keken we uit naar de ep van het kwartet uit West Yorkshire. En met moet gezegd, die lost de verwachtingen volledig in. Opener Burn The Heater is alvast een topnummer. Wat een zalige bas-groove die, gecombineerd wordt met percussie en drums, even aanstekelijk is als een Talking Heads-compositie. Elektronische effecten en soundscapes maken het nummer nog boeiender en Cameron Davey declameert zijn teksten als een pure postpunk-dichter met veel passie.

De band gaat verder met het gedreven Television, dat dan weer een combinatie zou kunnen zijn van The Fall en Talking Heads. De onverwachte stevige outro kan voor een pogo feestje zorgen. Op Cain’s Heresy klinkt zanger en bassist Davey dan weer heel giftig en agressief. Het nummer is een aanklacht tegen de hedendaagse consumptiemaatschappij.

The Lounge Society komt nog steviger uit de hoek bij afsluiter Valley Bottom Fever. Deze song doet ons terugdenken aan de begindagen van de punk met bands als Discharge, Chaos U.K. en G.B.H. Het zalige nummer gaat over Calderdale, waar het viertal vandaan komt. Een eenzame stad waar ze zich vaak eenzaam voelen. De frustratie waarmee dat gevoel gepaard gaat, geven ze perfect weer in deze snedige song.

The Lounge Society is echt wel een band die je gehoord moet hebben. Deze vier jonge kerels zijn gedreven en maken pure, ijzersterke postpunk-songs die tegelijk erg dansbaar zijn. The Lounge Society geeft de jeugd van Engeland een stem en die komt binnen als een stevige vuistslag.

FACEBOOK