Home ReviewsAlbum Reviews TENDER TONES – Youth Retirement Club (Somewhere Cold Records/Shore Dive Records)

TENDER TONES – Youth Retirement Club (Somewhere Cold Records/Shore Dive Records)

Tender Tones is een Frans indiepopduo rond Manon Deruytere en Maxim Pagaud. Het Parijse duo heeft een voorliefde voor shoegaze bands en synthpop uit de jaren 80, dat ze willen verwerken in hun Tender Tones-geluid. Deze Youth Retirement Club is hun debuutep die uitgebracht is op het Amerikaanse Somewhere Cold Records en het Engelse Shore Dive Records. Een duo met ambitie dus.

Manon en Maxim zijn een tijdje bezig geweest aan dit debuut want de single In Dreamed Lives, die ook op deze ep staat, dateert reeds van mei 2019. Ze hebben dan ook een ep afgeleverd met zes ijzersterke songs die staan als een huis, de lange werktijd heeft duidelijk iets opgebracht.

De ep opent met hun eerste single en daarin horen we een combinatie van Chvrches en Goldfrapp, dromerige synthpop met in de verte een jankende shoegaze gitaar. Met Strangers From Ultra mikt de band meer op de dansvloer en doet ons wat denken aan de recente plaat van High Hi. Het duo verlaat de dansvloer met Red Lovers waarin ze verder gaan met hun dreampop waar ze toch ook weer op de achtergrond een shoegaze-achtige gitaar in gestoken hebben.

Pay More Pray More verscheen vorige zomer als single en is het meest gitaar-georiënteerde nummer van de ep. Hier klinkt Tender Tones dan weer als een eigentijdse versie van Curve. Daarna wordt de gitaar aan de kant gezet voor de pure electro in Still White Noises. Het duo sluit de plaat af in hun moedertaal in het dromerige Tournèe Au Japon, waarin we het retro geluid van Air herkennen.

Tender Tones heeft een sterk debuut afgeleverd. We kunnen niet zeggen dat ze echt origineel uit de hoek komen maar de straffe nummers maken dat dan weer meer dan goed.

FACEBOOK/BANDCAMP