Verbonden door de muziek die hen aan grijpt en enthousiast maakt, vonden Alexander Schimetzky (drums), Max Ludwig (bas, zang) en Oliver Becker (synthesizer, gitaar, zang) elkaar in 2017. Met de experimentele rockscene als basis, raakten ze al snel geïnfecteerd door elementen uit de elektronische muziek, psychedelische rock, postpunk en noise.
Met hun sound laat de Duitse krautrock-/postpunkband Tausend Augen oude en nieuwe elementen samen gaan, alsof ze vanuit het verleden een geluid voor de toekomst verzinnen. Om die sound te bekomen, gebruiken ze 50 jaar oude microfoons, compressoren, bandrecorders, vintage orgels, synthesizers en gitaren, samen met moderne opnametechnologie. Hun debuutalbum Westend –opgenomen in hun thuisstudio, in een voormalige bunker – laat muzikale tijdperken versmelten.
“Vóór de pandemie was het plan om het album op te nemen in een chique studio in Liverpool, maar nadat we de sessie keer op keer moesten uitstellen, werd besloten om het zelf thuis in Duitsland op te nemen en te mixen. Dit gaf ons de tijd en rust om een geluid met verschillende individuele invloeden te creëren en ze te mengen in wat er op Westend te horen is: verminderen om los te breken, minimaliseren om te maximaliseren, veranderen door herhaling… We namen niet de eerste exit, maar gingen deze keer rechtdoor,” legt het drietal uit.
Het snaarwerk lijkt meteen de leiding te nemen in titeltrack Westend, hoewel beklijvende drums daar meteen op inhaken en er een heerlijke rocksound ontstaat. Bittergrimmig klinken de vocals als glooiende lijnen in een sterk opgebouwd nummer, dat steeds meer gevuld wordt met een bubbelende speelsheid.
Noisy opent Silberne Machinen. Een track van weinig – slechts 30 – woorden. Herhalingen en de eerder monotone zang weerhouden het nummer er desondanks niet van om opwindend gevarieerd te klinken.
“Het nummer is het enige nummer op het album dat volledig is opgenomen anders dan de manier waarop we het live speelden. De tekst bestaat slechts uit ongeveer 30 woorden en is redelijk open voor interpretaties. De meeste teksten op het album zijn min of meer beïnvloed door vroege sciencefictionverhalen, dus ik denk dat Silberne Maschinen geen uitzondering is. Het is een toekomstvisie zoals mensen die zich 50 of 60 jaar geleden hadden kunnen voorstellen.”
Bezwerend funky klinkt Mana Mana, terwijl White Noise een track is die ons met zijn waanzing aan gitaren overspoelt. Een elegante razernij.
Dieptraag en doorspekt met donkere baslijnen en elektronica is Geisterstadt wellicht ons favoriete nummer. De hees hijgende vocalen en de beklijvende traagheid nemen onze ziel zwervend mee, terwijl ons lichaam aan de grond
genageld staat.
De orgelklanken en de doortastende ritmes in Im Licht charmeren, hoewel we de zang in deze track minder sterk vinden. Het contrast met de brullende gitaren compenseert.
Met Sonne als sterke afsluiter, zetten Tausend Augen al hun troeven in de picture: het vertrouwde geluid uit het verleden, gecombineerd met flitsende elektronica, meerstemmige zang, ritmecontrasten en die gitaren die opkomen, losbreken en hun stempel drukken!
Met deze 7 rauwe en beknopte, psychedelische electrorocknummers laten ze fans van Kraftwerk, DAF, enz. horen hoe experimenteel elektronische postpunk deze dagen luidt. Een zwerftocht langs muzikale generaties, die eigentijds klinkt!
Westend is digitaal en op cd verschenen bij het label This Charming Man Records.