Home ReviewsAlbum Reviews STOOMBOOT – Omdat We Naar De Zee Stromen

STOOMBOOT – Omdat We Naar De Zee Stromen

by Felix Sandon

Wie al eens iets schrijft, of het nu romans, liedteksten of epische ridderdichten in ruimtesetting zijn, kent het vast: de verleiding is groot om over jezelf te schrijven. Je eigen ervaringen ken je immers het best. Soms levert dat ontwapenende introspectie op, soms gewoon navelstaarderij, maar dat is een ander verhaal. Ook Stoomboot vertrok in zijn heerlijk absurde teksten steeds bij zichzelf, maar maakte nu voor het eerst een album dat niet over hemzelf gaat.

Artwork © Wide Vercnocke

Zo spreekt in de wervelende opener Een Nieuwe Start In Congo duidelijk de generatie van Stoomboots grootouders, die “pas negentien en al getrouwd, geen feest, geen taart, geen huis gebouwd” naar een ver en onbekend land trok. Is het diezelfde grootmoeder die in het weemoedige Langzaamaan “jongleert met de laatste loodjes”, terwijl ze door het raam kijkt en de dagen voorbijgaan?

En wie is het dan die eens bij haar zou moeten langsgaan, “want wie ik ben voor haar verdwijnt zomaar, langzaamaan”? Stoomboots eigen generatie, natuurlijk, die het altijd druk heeft en vroeg of laat in een burn-out tuimelt, zoals hij haar meesterlijk bezingt in Hoofd Vol Modder. En dan zijn er nog zijn leerlingen, die geeuwend wachten tot de tijd in de geschiedenisles wegtikt.

Met dat alles vertelt Stoomboot een kroniek van drie generaties, in zijn onmiskenbaar sprankelende taal. Want wie anders schudt achteloos teksten als Brussel of We Houden Dromen Liever Klein uit zijn mouw? En ook muzikaal verkent de Boot, na zijn jazzplaat met Zandland vorig jaar, verder nieuwe horizonten. Prachtig allemaal dus, maar ook: een tikje serieus. Gelukkig is er ook het dromerige Als God Bestaat, dat humor en speelsheid toevoegt aan het geheel.

Omdat We Naar De Zee Stromen kent een vervolg in de theatertour waarmee Stoomboot dit najaar de Vlaamse zalen aandoet. Als ’t God Belieft, natuurlijk, zoals onze bomma zou zeggen, dus branden we alvast een kaarsje opdat alle shows kunnen plaatsvinden. Tijdens de voorstellingen wordt Stoomboot geruggensteund door smartlapdichter-striptekenaar Wide Vercnocke, die deze plaat ook op zijn onnavolgbare wijze van prachtig artwork voorzag.