Home ReviewsAlbum Reviews SCOTT MATTHEW – Adorned (Glitterhouse Records)

SCOTT MATTHEW – Adorned (Glitterhouse Records)

by Patrick Van Hauwaert

De muzikale carrière van Scott Matthew is er eentje van uitersten. We kennen deze Australische punker misschien van Nicotine, maar met een beetje meer zekerheid kennen we hem van Elva Snow, de band die hij oprichtte samen met ex-Morrissey backing vocalist Spencer Cobrin.

Na Elva Snow kwam hij terecht in de wereld van de anime waarvoor hij de soundtracks in zong van onder meer Cowboy Bebop en de serie Ghost In The Shell: Stand Alone Complex. Hij schreef ook de tekst voor het thema nummer van L/R: Licensed By Royality, alweer een anime reeks. Zo was de stap naar een heuse soundtrack klein, wanneer hij onder contract kwam om de komedie Shortbus te voorzien van enkele songs.

Toch kriebelt het nog steeds voor Scott en tegen 2008 heeft hij niet alleen z’n eerste soloplaat klaar, hij vindt er ook een thuishaven (Glitterhouse Records) voor. Twaalf jaar later zit hij daar nog en komt hij met Adorned op de proppen, een samenwerking met de Deense producer Jens Gad. Adorned is niet zomaar een nieuwe plaat, maar een plaat vol Matthew classics.  Echter geen Greatest Hits gedoe, want deze klassiekers van eigen hand kregen allemaal een nieuw kleedje. Wat nog steeds aanwezig is, is de unieke, pakkende manier van zingen en zijn speciale stem uiteraard. Alles krijgt wat meer ruimte, vooral de muzikale invulling en mooie melodieën komen naar de voorgrond. We zitten ergens tussen klassieke ballades van Matthew, ingetogen synthpop en de lounge in, met af en toe een ingetogen beat en veel elektronische instrumenten en truukjes weet Jens Gad, Matthew Scott op voortreffelijke wijze in te pakken. Opvallende songs zijn German, White Horse, opener The Wish en Ornament.