Home ReviewsAlbum Reviews ROSELIEN – Seventh Ascension (N.E.W.S.)

ROSELIEN – Seventh Ascension (N.E.W.S.)

De Brusselse zangeres/muzikante Roselien Tobbackx bereikte op 15 jarige leeftijd de finale van de Kunstbende, in 2011 won ze Jonge Wolven en twee jaar later werd ze geselecteerd voor De Nieuwe Lichting van Studio Brussel. In 2010 debuteerde ze onder de naam Roselien met haar eerste, naamloze ep, vier jaar later verscheen ep nummer twee Truth. Muzikaal maakt ze een mix tussen funk, r&b en jazz. Ondertussen heeft deze getalenteerde Roselien Brussel ingeruild voor Londen waar ze muziek productie studeert en dit combineert met haar job bij Ikea als keuken-ontwerper.

© Roselien

Roselien deed podiumervaring op als het voorprogramma van Meshell Ndegeocello, Gregory Porter, The Jones Girls en Gabriel Garzon Montano en bracht in 2018 de single Loving uit. Die single kreeg een remix van Kaidi Taham die samen werkte met onder andere The Herbaliser, dj Jazzy Jeff en Amy Winehouse. Nu is ze volledig klaar voor derde ep Seventh Ascension die ze volledig zelf maakte en producete. Roselien gebruik op de ep drum-samples van Dr. Dre en Timbaland en maakte de songs op een Roland JX3P synthesizer en Ableton.

De nummers op de ep zijn een reflectie van op tijd in Londen en de verhuis van Brussel naar de Engelse hoofdstad. Ze verwerkte haar emoties in deze ep en dat levert wederom een straffe plaat op. Op haar vorige hoorden we aanstekelijk funky acid jazz terwijl ze hier meer voor een elektronische sound kiest die meer de funky r&b uitgaat.

Opener Don’t Want To Be Alone is een zalige sensuele track waarop Roselien laat horen hoe flexibel haar stem wel is. Give Me A Break bouwt rustig op naar een aanstekelijke track die op de dansbenen werkt, terwijl Not My Fantasy gebouwd is op een catchy funky basrif die zo een smaakvolle ingetogen dancetrack oplevert. Afsluiter I Lost It There begint meer als een dromerig nummer dat na een tijdje volledig openbloeit door de meeslepende beats en zalige soundscapes.

De derde ep van Roselien heeft zoals haar voorgaande ep’s internationale allure maar het grote verschil is dat ze op Seventh Ascension een indrukwekkend eigen geluid etaleert.

FACEBOOK