Home ReviewsAlbum Reviews ROBBING MILLIONS – Holidays Inside (MGMT Records/P.I.A.S.)

ROBBING MILLIONS – Holidays Inside (MGMT Records/P.I.A.S.)

De Brusselse songschrijver en multi-instrumentalist Lucien Fraipont wou in New York jazz gaan studeren maar doordat zijn studiebeurs werd geweigerd, startte hij dan maar Robbing Millions op met Gaspar Ryelandt. Na een ep en een album werd de band door de pers altijd maar vergeleken met MGMT, terwijl Fraipont die band helemaal niet kende. En nu, zoveel jaren later, verschijnt het tweede album van Robbing Millions op het label van MGMT. Blijkbaar vond de Amerikaanse band de muziek van Robbing Millions ook wel top.

© Robbing Millions

Fraipont leefde maandenlang als kluizenaar om Holiday Inside in te blikken. Hij heeft het album thuis opgenomen in de keuken en in zijn thuisstudio. De songs zijn gemixt en geproducet door Shags Chamberlain (Drugdealer, Mac Demarco) in L.A. Voor dit album liet de Brusselaar zich beïnvloeden door verschillende avant-pop artiesten zoals R. Stevie Moore en Scritti Politti, en natuurlijk heeft hij zijn jazz-achtergrond ook gebruikt.

Het resultaat is een speelse plaat met veel variatie. Af en toe flirt hij met een gezonde dosis psychedelica maar zonder de songstructuur uit het oog verliezen. Dat is op zich al heel sterk want dat lukt MGMT zelf niet. Robbing Millions in een bepaald genre categoriseren zal altijd moeilijk blijven want de achttien nummers van deze langspeler gaan alle kanten op, van kitscherige pop tot uitgelaten jazz. Met andere woorden: deze plaat is een eclectisch feest.

MGMT kan nog iets leren van Robbing Millions want op dit album staan veel betere songs dan wat de Amerikaanse band de laatste jaren bij elkaar schreef. Op 10 december stelt Lucien Fraipont met zijn muzikale vrienden dit album voor in de Brusselse Ancienne Belgique.