Home ReviewsAlbum Reviews OPLEN – O-P-L-E-N (ohm2recordings/Luftrum)

OPLEN – O-P-L-E-N (ohm2recordings/Luftrum)

Of het nu black metal, elektronica of jazz is, releases uit Scandinavië hebben op ons steeds een bizarre aantrekkingskracht. oplen (zonder hoofdletter) krijgt al bij de eerste ritselingen de volledige aandacht. Henrik Sunbring is de man achter dit interessant Zweeds elektronisch project. Hij is ook lid van het post krautrock duo Domus dat hij samen met Thobias Eidevald vormt. Na een reeks ep’s is dit de eerste volwaardige release van oplen.

De zweed is geobsedeerd door het manipuleren van geluiden. Hij vertrekt van improvisaties en ritmische structuren die hij combineert met weefsels van elektronische klanken. O-P-L-E-N is een tape release waar twee verschillende benaderingen van elektronische muziek op te vinden zijn. Het eerste deel is een borrelende mix van stuwende ritmes, Moog melodieën, veldopnames en gemanipuleerde gitaarklanken. Deze meeslepende tracks bevatten een donkere ondertoon met een spookachtige sfeer die gerust als soundtrack kan dienen voor spannende Scandinavische misdaadseries.

Het tweede deel van O-P-L-E-N is een vijftien minuten durende dark ambient stuk van grommende drones met soundscapes in verwerkt. oplen-0d13n is een dreigende dystopisch nummer met intensieve klankstructuren. Deze track maakt het verrassende werkje van Sunbring nog interessanter. Wie houdt van donkere beats gemengd met dark wave en industrieel beïnvloedde pulsen gaat hier een lekkere kluif aan hebben. Kant twee van de cassette versterkt het vleermuisgevoel met een boeiende en duistere oorkonde.