Home ReviewsAlbum Reviews O YUKI CONJUGATE – Equator (Other Voices Records)

O YUKI CONJUGATE – Equator (Other Voices Records)

Equator is een elektronisch meesterwerk dat in 1995 tijdens de gouden jaren van de elektronische muziek werd uitgebracht door de Britse experimentele ambient-eenheid O Yuki Conjugate. OYC werd in 1982 in Nottingham, Engeland opgericht door Andrew Hulme, Roger en Tim Horberry. De multi-instrumentalisten Roger Horberry en Hulm (de enige originele leden van OYC) zijn momenteel aan hun vierde incarnatie toe.

Het bijna veertig jarige bestaan van deze groep werd gekenmerkt door vele langdurige afwezigheden in de hedendaagse muziekscene. Ze spelen nu terug live met nieuwe muzikanten en leggen zich toe op een verscheidenheid aan heruitgaven, waartoe Equator ook behoort.

OYC noemt hun creaties vuile ambient met een opzettelijke obscure rand. Hun soundscapes en geluidscreaties zijn zowel sfeervol als eclectisch van aard. Tijdens de creaties maakt men gebruik van analoge instrumenten en een resem elektronische geluiden en effecten. Op Equator worden ambient, tribal en vierde wereld (‘fourth world’) muziek tot een fascinerende brij (met een duister randje) gemixt. Het ‘fourth world’ genre wordt beschreven als een samensmelting van primitieve en futuristische geluiden met de karakteristieken van etnische wereldmuziekstijlen, gecombineerd met geavanceerde elektronische technieken. De Amerikaanse trompetspeler Jon Hassell was één van de ontwikkelaars van het ‘fourth world’ genre met Fourth World, Vol. 1: Possible Musics, een release met Brian Eno uit 1980.

Equator was één van de eerste albums die werd gemixt met de opkomende nieuwe digitale apparatuur uit de jaren 90. Het album heeft de tand des tijds perfect doorstaan en klinkt nog altijd eigenzinnig, diep meeslepend en mysterieus. Dit is een te herontdekken (opgepoetste) release die zowel digitaal als op cd, lp en muziekcassette (in beperkte oplagen) verkrijgbaar is. De originele uitgave werd uitgebracht op het Nederlandse Staalplaat label. Equator is verplichte kost voor alle elektronische muziek liefhebbers. Ook de jongere generaties elektronische muziek fans mogen deze zalige sonische reis die meer dan vijfentwintig jaar terug in de tijd gaat, niet naast zich laten liggen.