We hebben wel meerdere Belgische favoriete artiesten op dit moment, maar als je ook nog eens uitblinkt in originaliteit dan lig je bij ons nog een extra lade hoger. Max Forage is zo’n band. En we staan niet alleen met deze mening, want de band werd één van de finalisten van het Limburgse deel van Sound Track en dat word je niet zomaar, al was het maar wegens de massale concurrentie van talent.
Max Forage is de band rond Max Winters die – ook al kan hij er zelf niet aan doen – zijn naam niet heeft gestolen, want die past perfect bij de muziek. IJzig en kil, maar tegelijkertijd ook wel zacht.

Na de twee singles Sleeptalking en On The Banks is er nu een eerste cd. Deze twee nummers staan er natuurlijk op en het schijfje vormt het eerste deel van een tweeluik dat de ontmoeting van de tribale sfeer van het platteland en de scherpe randjes van de stad vormt. Op The Country, The City – benieuwd hoe de tweede zal heten – staat het rurale gevoel centraal.
De vier nummers hebben een romantisch back to nature-gevoel met neofolk- en triphop-invloeden. Bijna naïef romantisch, wel beklijvend mooi. Nummers waarop je van alles hoort zoals de saxofoon op On The Banks die er een uitbundig streepje Roxy Music in Brian Eno-tijden aan toevoegt, of dat melancholische synthgeluid waardoor de eighties eventjes om de hoek komen loeren. De bariton stem van Max domineert als de gedroomde dirigent die je door dromen en realiteit laat zweven. Zwaarmoedig, en dat zal wel eigen zijn aan dat Limburgse karakter, maar nooit pathetisch. Gewoon perfect gedoseerd waardoor je bij Max Forage alle gevoelens herkent: tristesse, maar ook vrolijkheid.
Deze cd is in eigen beheer uitgebracht en dus in beperkte oplage. Wees er dus vlug bij, want dit wordt gegarandeerd een gegeerd collectors item. Luminous Dash brengt Max Forage samen met Rivages naar Le Cheval Marin in Brussel op 13 november. Wees daar ook maar bij!