Home ReviewsAlbum Reviews MARIKA HACKMAN – Any Human Friend (Caroline)

MARIKA HACKMAN – Any Human Friend (Caroline)

by SANDRA REGENT

Marika Hackman, is een naam die in onze contreien niet direct een belletje doet rinkelen. Nochtans leverde de Britse singer-songwriter al enkele knappe ep’s waaronder That Iron Taste en opvolgers Sugar Blind en Deaf Heat in respectievelijk 2013 en 2014 af. Eerlijke indiefolk met een zweem middeleeuwse volksmuziek waarbij we spontaan aan Soap&Skin denken. Waar haar debuutalbum We Slept At Last uit 2015 nog vooral naar stemmige soms wat sombere folk neigt, bevat het tweede I’m Not Your Man uit 2017 meer uitgesproken indie-invloeden en klinkt opmerkelijk poppier. Een constante blijven wel haar teksten: die blijven snedig en explicieter dan ooit tevoren. Haar nieuwste album Any Human Friend is het logische vervolg op haar stilaan maar zeker evoluerende sound waarbij de gitaren gretig worden aangevuld met synthesizers.

Any Human Friend is grotendeels een introspectieve geworden naar aanleiding van de breuk met haar partner Amber Bain (The Japanese House) en het daaruitvolgende proces van aanvaarding, sexuele verlangens en hartzeer. Aanvaarding door anderen maar ook zelfaanvaarding en het zou Marika Hackman niet zijn als dit niet met een stevige dosis sarcasme, humor en zelfreflectie zou zijn. Beginnende met de heerlijk blootgevende geitewollensokkencover voor het album dat geïnspireerd werd door de Nederlandse fotografe Rineke Dijkstra.

Met de folky opener Wanderlust krijgen we een déjà-vu naar het eerdere werk van de singer-songwriter.  De rustig kabbelende melodie, akoestische gitaar en ingetogen stem voelen als een mild afscheid: oprecht en vertederend.  Het bizarre kosmische einde vloeit naadloos over in het geweldig aanstekelijke The One. In tegenstelling tot de vorige song is dit een poppy melodietje met een catchy gitaarrif en heerlijk venijnige lyrics: ‘They’re saying I’m a godsent gift. And all you fuckers want my dick. Love me more. Rub me ‘til my ego is raw.’ Of hoe we in de huidige maatschappij maar al te graag navelstaren.

Marika Hackman

Sex sells! Dat zal ook Hackman niet ontkennen. Toch gaat het om meer dan louter een shockeffect voor de Britse. Veel explicieter dan in All Night kan het niet worden. Ze neemt dan ook geen blad voor de mond als het om haar seksuele voorkeuren gaat. Niet voor gevoelige oren dus maar voor wie muzikaal verder kan luisteren dan de tekst alleen is het een verrukkelijk nummer. Voeg daar dan Marika’s zwoele slaapkamerstem aan toe en we zijn aan een koude douche toe. Hetzelfde geldt voor Hand Solo en Conventional Ride. Waarbij de eerste een soort ode is aan (vrouwelijke) masturbatie en tegelijk een sneer naar de de heteroseksuele gerichtheid van seks terwijl de tweede gaat over het exploreren en ontdekken van seksualiteit.

Nee, Blow behoort niet tot de eerdergenoemde reeks ondanks de tot de verbeelding sprekende titel.  Met Blow levert Hackman een popsong pur sang zoals wij ze graag hebben met synthhooks die zo van de hand van Chromatics’ Johnny Jewel zouden kunnen komen. Draai de volumeknop helemaal open en let it blow your mind.

Ook dromerige, hartverscheurende popsongs over ontrouw als Send My Love maken indruk. ‘Are you coming home to play the whore? If you loved me tonight, you’d get the fuck out my sight. ‘Cause it’s never gonna be we can start again.’  De fluwelen stem van de zangeres werkt betoverend (ze klinkt haast als een vrouwelijke Christopher Cross) en we hangen gefascineerd aan haar lippen. De snijdende gitaren en pulserende drums in de laatste minuut van het nummer bezorgen ons kippenvel. Een kleinood dat uw volle aandacht verdient en een plaats in onze eindejaarslijstjes.

In het pittige I’m Not Where You Are trekt Hackman de minimalistische rockkaart met een heerlijke symbiose tussen synth en fuzzy gitaar. Terwijl ze met Come Undone een leuk psychedelisch popdeuntje serveert. Het verlangen naar oprecht menselijk contact, zonder vooroordelen, is de boodschap van titeltrack en tevens afsluiter Any Human Friend. Een ontwapenend mooie indiefolksong met een etherische Hackman begeleidt door een veelvoud aan strijkers en gitaren.

De Britse singersongwriter behoort tot het rijtje van vrouwelijke artiesten die niet op hun mond gevallen zijn en een krachtige boodschap willen meegeven zonder te belerend te zijn. Artiesten zoals Soccer Mommy, Anna Calvi of Angel Olsen om maar enkelen te noemen. Haar derde album werd een oprecht en scherpzinnig maar nooit saai breakup-album over persoonlijke bevrijding en sexuele vrijheid en openheid zonder taboes. Wij zien alvast graag meer van dat moois komen. Voorlopig zijn er nog geen concerten in ons land gepland. We hopen dat daar snel verandering in komt.

Marika Hackman, een naam die we hier en daar horen fluisteren, maar steeds luider en luider begint te klinken. Wij twijfelen er geen moment aan dat het niet lang meer duurt voor hij van de daken wordt geschreeuwd.