Home ReviewsAlbum Reviews LEVEN SIGNS – Hemp Is Here (Futura Resistenza)

LEVEN SIGNS – Hemp Is Here (Futura Resistenza)

Het Brussels-Rotterdams platenlabel Futura Resistenza dropt hier een heruitgave op vinyl van jewelste. In 1985 bracht het obscure en experimentele Engelse duo Leven Signs het merkwaardige album Hemp Is Here uit. Van deze visionaire grammofoonplaat werden toen slechts driehonderd exemplaren in de platenbakken gegooid. De tapeversie van deze postpunk en avant-pop geluiden werd nog voor de eerste vinyl release geïntroduceerd. In het jaar 2013 werd deze bundel experimentele muziekjes geremasterd en opnieuw uitgebracht op vinyl (met een ander hoesontwerp) op het Amerikaanse Digital Recordings label. Futura Resistenza geeft deze pretentieloze en niet te onderschatten uitgave een nieuwe boost.

Leven Signs is Pete Karkut (componist en instrumenten) en Maggie Turner (vocalen). Hun visionaire aanpak van tape-collage en niet-classificeerbare opnametechnieken heeft tot op de dag van vandaag, een onwaarschijnlijke invloed gehad op de experimentele muziekwereld.  De nummers hebben een hoog gehalte aan tribale ritmes en percussie. Er zijn heel wat invloeden uit de ‘wereldmuziek’ en dub merkbaar die het (nog steeds) originele geluid van het duo kleuren. Het experimenteren met zowel mannelijke (Pete Karkut) als vrouwelijke vocalen (Turner) en Jane Worthington op Sedes Sapientiae doet (op sommige momenten) nog altijd de wenkbrauwen fronsen. De zangpartijen klinken ranzig tot bijna vals en scheppen tussen de orgelriedels van Turner een reeks tegenstrijdige en ongemakkelijke gevoelens.

Hemp Is Here klinkt nog steeds als een recent uitgebrachte plaat met invloeden uit de jaren tachtig. De experimentele knutselwerkjes hebben met hun opzwepende ritmes en psychedelische atmosfeer de tijd prima doorstaan. Deze plaat trekt de luisteraar uit zijn comfortzone en wijst de weg naar de avant-gardistische en minimalistische muziektradities van vorige eeuw. Hemp Is Here is digitaal en op vinyl uitgebracht op honderdvijftig exemplaren die nu al zo goed als uitverkocht zijn. Futura Resistenza mag van ons gerust een tweede persing van deze boeiende cultplaat uit brengen. Een hebbeding.