Home ReviewsAlbum Reviews LENNART HEYNDELS – Halling (bwaa.records)

LENNART HEYNDELS – Halling (bwaa.records)

by Nicolas Van Belle

Lennart Heyndels (°1990) is een Belgische bassist, synthesist en componist gebaseerd in Brussel. Het is een muzikale duizendpoot die actief is een resem van uiteenlopende muzikale bezettingen. Naast zijn solowerk met modulaire synthesizers en elektronica, is hij ook de andere 50% van HI HAWAII en bassist in gerenommeerde ensembles die zich onder meer in de jazz situeren. Denk aan Ben Sluijs Quartet, Kaja Drakseler Octet, Alex Koo Trio en Les Chroniques de l’Inutile.

Albumhoes © Victor Van Rossem

Lennart, van opleiding Master in Jazz – contrabas, studeerde aan de conservatoria van Den Haag, Amsterdam en Parijs waar hij in aanraking kwam met verscheidene benaderingen van muziek. Hij woonde ook een korte tijd in Berlijn waar hij “Just Intonation” studeerde bij Marc Sabat. Deze wetenschap of de rationele verklaring met betrekking tot geluid en klank leidde hem naar modulaire synthesizers. Zijn kennis kon hij verruimen tijdens verscheidene residenties zoals bij “Elektronmusikstudion” in Stockholm (SE) en “Kunstnartun” in Leveld (NO). Deze residenties resulteerden in de ep Halling die op 16 oktober 2020 de wereld in werd geblazen op het Gentse bwaa.records.

Halling is Lennarts eerste solo-release. Het album werd opgenomen tijdens zijn residentie in de Noorse natuur. De titel van zijn ep verwijst naar het Halling dal. Daarnaast is het ook de lokale volksdans waarbij het hoofddoel van de danser is om een hoed van een stok te schoppen tijdens het uitvoeren van een salto (zeker eens YouTuben). Tijdens zijn residentie, waarin hij zich wellicht eerder toespitste op modulaire synthesizers dan de dans, nam hij geluiden op uit de omgeving en vermengde hij die met de klanken van zijn modulaire synthesizer. Hij deed dat op zo’n manier dat je beide niet altijd van mekaar kan onderscheiden. Naast natuurgeluiden (vogels) bevat de muziek ook andere geluiden zoals een antieke naaimachine. De kern van deze muziek is het exploreren van hoe je akoestische en elektronische elementen kan combineren om een zo organische mogelijke elektronische muziek te scheppen.

Halling bevat helaas maar uit vijf nummers. De muziek klinkt opvallend fris en extatisch. Ze heeft soms een komische ondertoon en geeft een euforisch gevoel tijdens het luisteren. Je wordt in een heel kleurrijke wereld ondergedompeld van klank en textuur. Daarnaast wordt er heel organisch omgegaan met akoestische en elektronische elementen en lijken de twee elkaar op een bijna natuurlijke wijze af te wisselen wat zorgt voor een trippy effect. Alsof er geen verschillen zijn tussen organisch en synthetisch. Aan jou om dit zelf te ontdekken.

Het nummer Drone Peace contrasteert sterk met de rest van het album. Drone Peace is zoals de titel het zegt een drone. Een muziekstuk waarin noten/bewegingen heel lang uitgerokken worden en traag evolueren wat vaak resulteert in een ‘meditatief’, ‘rustgevend’ karakter. Dat wil echter niet zeggen dat dit per definitie het uitgangspunt is van dit soort muziek. Het vergt een andere manier van luisteren doordat je aandachtig moet focussen op klanken en kleine schakeringen die kunnen verschillen van seconde tot seconde, minuut tot minuut. We moesten ook wat denken aan de muziek van Eliane Radigue die een zeer grote invloed heeft gehad op drone muziek en modulaire synthesizers. Uiteraard gaat het hier vooral om wat Lennart ermee doet en dat doet hij op een heel smaakvolle manier.

De fysieke exemplaren (vinyl en cassette) van het album bevatten nog een zesde nummer: physical-only B-side “Drone Peace”: a sound meditation recorded with a Buchla 200 system at EMS, Stockholm. (Aankoop sterk aangeraden om dit zesde nummer te horen).

Er staan voorlopig twee optredens in het vooruitzicht betreffende Halling.
23/10 – UN PEU, Brussel
21/11 – NONA, Mechelen (double bill w/ Ben Bertrand)