Vier handen op een buik? Dat weten we niet, maar zeker is dat ze een ongelooflijk knappe downtempo elektro-ambientsound voortbrachten. En dat legt het duo Wesley Buysse (Brasilbinkie Boys, Public Psyche) en Marie Baeke vast in hun project Klein Volk. Klein volk debuteert met het album Gulden Onversneden. En onbewust doet ons dit toch heel even aan versgebakken brood denken, evenals enkele titels zoals Rijzen/Kneden, Broodkast en Sandwich Achter Het Stuur op de B-kant van de plaat. Hoewel dat idee meteen weer weg is, wanneer we de plaat beluisteren.
Uitdagende pianotoetsen en uitgerokken synth-klanken nemen je in Herfsttijloos mee op een langzame golf van geluiden zonder veel getijden. Meewind laat je meteen op enkele verontrustende, vrij industriële klanken botsen, die tegelijk ook zacht gestreeld lijken te worden door een warme, doch vrij donkere wind.
8991 start met intrigerend wijze ritme-elementen in synths. Een ware ambientklank, verlicht met ‘sparkles of sounds’ die het geheel fonkelend wavey maken. Ook Ongehoord speelt met diezelfde leuke ritmes, waarbij gitaar gevoegd wordt. Als een tropisch water-kabbeltje… Meer theatrale, strakke synthlijnen overheersen in Laattijdig.
Diepdonker klinkt Mollusk… wat een synoniem voor ‘weekdier’ blijkt te zijn. De visualisatie die – dat wetende – spontaan voor onze ogen verscheen van door het water wadende weekdieren met te veel tentakels paste perfect bij de klanken.
En al bijna even donker klinkt Rijzen/Kneden. De zich herhalende ritmes die de arbeidsintensiteit van een kneedproces mooi weer geven. Een van de sterkste nummers op de plaat.
Met een knappe woordspeling als Broodkast, wordt in dit nummer ook flirterig met klanken gespeeld. Sandwich Achter Het Stuur: het stuur van een cabrio zei je? Want dat is het gevoel dat je meteen bij dit nummer krijgt: een zonnig dagje, haren in de wind en heel ontspannen een sandwichke binnenspelen, rijdend in je (imaginaire) cabrio. Lentegevoel in een track, net zoals Mooi Weer, het laatste nummer op het album.
Deze tien erg instrumentale tracks zijn erg divers en toch vormt het album heel duidelijk één conceptueel geheel. De nummers onthaasten, hoewel ze vol ritme zitten. Trage, deinende ritmes. Meeslepend mooi. Deze plaat doet wegdromen, terwijl je tegelijk toch ook onbewust je vingertoppen met het ritme laat meetokkelen!
De cover van de plaat is een knap kunstwerk van Bert Huyghe. Het album is verkrijgbaar op vinyl vanaf 1 maart, maar stiekem toch ook al bij Copyright Bookshop, Music Mania, The Manufactory en ZoeZOeRecords in Gent, bij Crevette Records in Brussel, bij Me&My Monkey, Wally’s Groove World, Tune Up Records en Fat Cat Records in Antwerpen én bij Bordello A Parigi in Amsterdam!