KAU is nog steeds een trio alleen heten ze, nu hun debuutplaat de perserij verlaat en in vrachtwagens wordt geladen, niet langer KAU trio. De wegen van de muziekbizz zijn waarlijk ondoorgrondelijk maar behalve de naam is er gelukkig niet veel veranderd. Ze maken nog steeds muziek met als belangrijkste doel “to make your heads bob”.
KAU dat zijn André Breidlid (drum), Matteo Genovese (bas) en Jan Janzen (toetsen) en ze mogen nog altijd terugkijken op een finaleplaats tijdens Sound Track in 2021.
Wie de band een beetje kent, of beter nog, wie hen ooit live bezig zag; weet dat ze met elektronica gespijsde, instrumentale jazz maken die zich af en toe in hogere sferen afspeelt (check Mirage, Kautokeino, Alaska). In tegenstelling tot labelgenoot ECHT!, dat toch een klein beetje in hetzelfde vaarwater ronddobbert, blijven ze wat verder weg van de klassieke hiphop- en trapvibes al zou je dat misschien niet zeggen als je single Little Steps hoort. Verwarrend?
Centraal staan de synths van Janzen die gebouwd zijn op een warme onderlaag van elektrische piano die mee het geluid van de band definieert en zorgt voor een consistent geluid. Af en toe resulteert dat in een spannend retrosound zoals tijdens opener Kampala dat wat weg heeft van de soundtrack van een Amerikaanse seventies politiereeks. De intro van Kautokeino doet dan weer denken aan vroege eighties elektronica a la Kitaro of Jean-Michel Jarre, dat geldt trouwens ook beetje voor de intro van Zero G.
Vreemde eend in de bijt is afsluiter Alaska waarvan de eerst pakweg 2,5 minuten beatloos voorbij gaan, waarna een arpeggiator wat Glass Museum-iaanse vibes toevoegt aan het soms wat spooky seventies geluid.
Met The Cycle Repeats zet KAU zich definitief op de Belgische (en Europese?) jazzkaart met een innovatieve, eigen sound die tegelijk familiair en uniek klinkt. Aanrader!
KAU live zien? Dan moet je hier zijn:
29/09 – Volta, Brussel
04/10 – De Centrale, Gent
24/11 – Eden, Charleroi
25/11 – Popmonument, Breda (NL)
06/12 – AB, Brussel
08/12 – CC De Factorij, Zaventem