KABAAL: de naam van de ‘band’ zegt helemaal wat je mag verwachten van dit album. Een echte band is het trouwens niet want, KABAAL is het soloproject van drummer Jakob Warmenbol. Het bekt wel een stuk lekkerder natuurlijk.
Warmenbol houdt van een flinke portie herrie en dat is precies wat hij hier maakt. Als je hem kent als vellentemmer bij Robbing Millions, Don Kapot of Under the Reefs Orchestra, vergeet dan vooral wat je hem daar hoort doen, dit is andere koek.
De set-up van KABAAL is ingewikkeld en simpel tegelijk en werd al door andere drummers toegepast: connecteer je drumvellen met een bos triggers en gebruik die om synthgeluiden, samples en loops aan te sturen.
Naast de drumgeluiden staan vooral die samples centraal op World Why Web. Die gaan van gierende automotoren naar Paul Dunmalls experimentele doedelzak, Ligeti’s klavecimbel stuk Hungarian Rock, tot een Chinese televisieserie van de jaren ‘70. Een collage van ver uit elkaar liggende soundbytes dus, die nu eens ontregelend, dan weer irritant of intrigerend zijn. Gooi daar dreigende synths, vaak dansbare, soms struikelende en gebroken ritmes bovenop en je krijgt een boeiende mélange waar je moeilijk de vinger op kan leggen maar die regelmatig aanzet tot ongecontroleerde dansbewegingen. Een beetje zoals bij Lander & Adriaan maar dan een tikje geschifter en minder drum-‘n-bass.
Alle ‘liedjes’ ontstonden uit improvisaties en eigenlijk zou je ze live moeten zien en ervaren eerder dan ze passief te beluisteren vanuit je zetel. Hou daarom vooral KABAALs Instagram in de gaten voor mogelijke livedata.
World Why Web verscheen digitaal en op vinyl bij moli del tro records.