Home ReviewsAlbum Reviews JONGE WOUDLOPER – Ritualism (Eigen beheer)

JONGE WOUDLOPER – Ritualism (Eigen beheer)

Bram Ieven is een in Nederland residerende Belgische slaapkamerartiest die onder de alias Jonge Woudloper zijn digitaal debuut tussen de eindeloze hoeveelheid releases gooit. Niet alleen de naam van het project maar ook de geweldige cover, die ons aan de tekenstijl uit het legendarische Belgische stripverhaal Blake en Mortimer (Edgar P. Jacobs) deed denken, gaf de aanzet tot een nader luisteronderzoek. Zo sloegen we Jonge Woudloper, zonder echt te weten welke muziekjes we zouden ontdekken, uit de overvolle muziekvijver verrassend aan de haak.

Deze release stelt helemaal niet teleur. De krautrock-achtige muziek bevat heel wat triphop en ambient invloeden die droomachtige sferen creëren. Jonge Woudloper smelt op Ritualism organische klankstructuren samen met een resem elektronische pulsen waarbij heel wat te beleven in valt. Het klankenpalet is gevarieerd, vrolijk en avontuurlijk. Ieven is al een jaar of acht actief als gitarist en synthesizermuzikant bij de liveband van de Nederlandse muzikante en schrijfster Aafke Romeijn. Romeijn had een bescheiden succesje in België met de single Zal Ik Dan (2017), die ze samen met Tom Kestens (ex-Das Pop) uitbracht.

Ritualism bevat toegankelijke melodieën waarbij toch flarden van improvisatie en minimale melancholie komen binnensluipen. Het synthpopgehalte is niet al te hoog maar krijgt toch een piekje met het nummer I Want More (met vocalen). De stijl van Jonge Woudloper ligt in het straatje van de downtempo klankconstructies die het Amerikaanse Hatchback (Samuel Milton Grawe) produceert. Ritualism is een bundel goed in het gehoor liggende (instrumentale) nummers voorzien van een licht experimenteel en filmisch karakter. Een sympathiek klinkend debuut waar je ontspannen in kan verdwalen.