Home ReviewsAlbum Reviews JOE VOLK + NAIARE – Primitive Energetics (Glitterhouse)

JOE VOLK + NAIARE – Primitive Energetics (Glitterhouse)

by Patrick Van Hauwaert

Dat zanger Joe Volk zijn muzikale begindagen kende in de extreme heavy metal is nu haast onhoorbaar. Toch liggen de roots van deze zanger daar… maar ook ver achter hem. Vorige maand kwam zijn Primitive Energetics album uit en daarop kan je duidelijk horen dat die tijd voorbij is. Alhoewel. Muzikaal ontwaar je links en rechts nog invloeden uit de progressieve metal/rock en ook een occasionele schreeuw kan er nog eens af. Maar het merendeel van de nieuwe songs zijn toch redelijk ingetogen, neigen naar de betere singer-songwriter en zijn een ideale metgezel voor een rustige namiddag in de tuin, bij zonnig weer. Neem er nog een goede cocktail bij en wegdromen is een garantie.

Volk vind je af en toe in het gezelschap van bands als Mogwai, Portishead of Massive Attack maar evengoed gaat hij op stap met artiesten als Aphex Twin, de Japanse geluidskunstenaar Boris of Robert Plant. Dit alleen getuigt al de verscheidenheid van zijn muziek. In The Lives Of Others of Let The Kings In duiken we onder in de muzikale wereld van Mogwai of Boards of Canada, terwijl Pioneer Of Colour eerder aansluit bij de eerder vermelde singer-songwriter traditie. Timebombs springt er dan weer uit omdat hij hier het tempo iets opdrijft en je meteen voelt dat deze track een pak potentieel heeft. Toch werd Whitesheet naar voor geschoven als eerste single van de plaat, ook geen slechte keuze.

Primitive Energetics is een luisterplaat die ons in goede omstandigheden zeer zeker kan bekoren. Echt onder het vel kruipen doet ze helaas nooit, maar dat is uiteraard ook niet iedere plaat gegeven.