Home ReviewsAlbum Reviews JELLE VAN GIEL GROUP – Third Story (Hevhetia)

JELLE VAN GIEL GROUP – Third Story (Hevhetia)

Drummer en componist Jelle Van Giel en zijn band zijn ondertussen al toe aan hun derde album. Samen met Thomas Mayade (trompet/flugelhorn), Tom Bourgeois (altsax/basklarinet), Egor Doubay (tenor sax), Tim Finoulst (gitaar/pedal steel gitaar), Bram Weijters (piano/keys) en Janos Bruneel (contrabas) maakt Van Giel al een jaar of zes energieke jazz die ook live erg te pruimen valt (hebben we van horen zeggen).

Third Story bevat 14 nummers waarvan de helft van het nogal vlezige type terwijl de rest eerder korte intermezzi zijn. Toch zijn die kortere nummers niet zomaar opvulsel. Het is namelijk net in die nummers dat Van Giel iets meer durft experimenteren en al eens (een klein beetje) buiten de lijntjes kleurt. Echt tegen de haren strijken doet hij niet maar de nummers hinten naar een andere Jelle Van Giel Group waar we graag meer van willen horen.

Constante doorheen alle muzikale pracht op Third Story is een bruisende en aanstekelijk positieve energie die als een niet aflatende energiebron onder elk nummer borrelt. Zelfs in een rustiger nummer als Comes Sun slaagt de band er – middels de pedal steel surfgitaar van Tim Finoulst – in de zon te laten schijnen en doet ze dromen van kortende nachten en warme dagen. Man, wat missen we de zomer nu al!

De band is niet bang van wat rock, funk en bigband invloeden en doet soms (bijvoorbeeld tijdens The Internet Is My Mentor) wat denken aan recent werk van het Brussels Jazz Orchestra. Zelf citeren ze invloeden als Ben Wendel Group, Braxton Cook, John Coltrane, Miles Davis, Gilad Hekselman, Aaron Parks, Petros Klampanis, SFJazz Collective, een selectie zo breed dat je er alle kanten mee uit kan natuurlijk.

Third Story is geen Jelle Van Giel-onemanshow, Van Giel geeft elk van de bandleden ruim de tijd om hun kunnen te demonstreren. Luister bijvoorbeeld eens naar het betere blaas en kleppen werk van Tom Bourgeois in Crazy Together (Tom intro) of de geschifte vingeroefeningen van Tim Finoulst in het ruim 9 minuten durende slotnummer Tilikum.

Third Story is een zalig zonnig album dat verschijnt op een moment dat we allemaal wel wat zonneschijn kunnen gebruiken.

FACEBOOK / INSTAGRAM / BANDSITE