Home ReviewsAlbum Reviews JAKOMO – Fastbreak (Et!ket Records)

JAKOMO – Fastbreak (Et!ket Records)

Het Brusselse Jakomo was één van de deelnemers aan de laatste Humo’s Rock Rally en haalde zelfs de finale. Wel vreemd dat deze fijne band het nog nodig heeft om aan wedstrijden mee te doen. Ze maakten al indruk met hun eigenzinnig indiepop/rock op de debuut-ep Breakfast uit 2017. Ondertussen brachten ze nog een handvol fijne singles uit en nu is er eindelijk ep nummer twee.

(c) Jakomo

De singles Luna Park, Onlyu en OK, Coach zagen al eerder dit jaar het licht. In deze nummers horen we het typische “suave rock”-geluid terug van de band met de gekende speelse toetsen. Naar eigen zeggen maken ze hun eigen soort indierock met invloeden van soul, rock en jazz. Deze ep is volgens de band een overgangsplaat. Het is een verhaal van losbreken, door te passeren langs hoogtes en laagtes en terug.

Openingsnummer Tkt is één van de weinige nummers die we nog niet kenden. De song heeft een lekkere layback vibe en ook al doen de bijzondere breaks ons soms even schrikken, toch blijven we in die vibe hangen. Dat is wat Jakomo uniek maakt. Ze hebben een eigen geluid en doen er daar soms bijzondere dingen mee die je nooit verwacht. Op de één of andere manier laat de band het toch logisch klinken. Het laatste nummer van deze ep kreeg de merkwaardige titel Koel Af terwijl Julien gewoon in het Engels zingt. Ook muzikaal heeft deze song wat bijzonderheden, de spacey breaks maken het nummer gewoon af.

Een plaatje met een hoek af en zo hebben we het graag. Et!ket Records heeft deze ep op 12” gekleurd vinyl geperst in een gelimiteerde oplage van 100 stuks. Wie nog een exemplaar in huis wil halen zal snel moeten zijn, want ze vliegen de deur uit.

Bandcamp