Home ReviewsAlbum Reviews INDIVIDUAL FRIENDS – S/T (Starman Records/Travail And Loisirs)

INDIVIDUAL FRIENDS – S/T (Starman Records/Travail And Loisirs)

Individual Friends ontstond door wilde dromen tijdens enkele middagen in het park en daaropvolgende langen nachten. Achter het collectief zitten veertien persoonlijkheden uit het Brusselse muzieklandschap. Waaronder Manu Low, Kris Dane, Gered Stowe, Bai Kamara Jr., Matt Watts, Angélisa, Isa Gucchio, Jef Mercelis, Jan Ducheyne, Mika Nagazaki, Patrick Clauwaert, Frank Pay, Teuk Henri en Charley Case die voor de visuals zorgt en de evolutie van het project volgde en documenteerde. Na twee decennia optredens blikte het collectief eindelijk hun composities in. Ze deden dat aan boord van de woonboot van Jef Mercelis.

© Individual Friends

Het bonte, kleurrijke gezelschap brengt op hun naamloos debuut elf songs in het Engels, Nederlands, Frans en Spaans. Ze gooien Franse, Vlaams, Europese, Noord-Amerikaanse en Afrikaanse cultuur in een grote pot en maken er hun eigen, unieke sound mee vol kosmopolitische geluiden. Zo overschrijdt het collectief alle grenzen met een unieke smeltkroes van contrasterende maar altijd verlichtende ideeën.

Het spreekt voor zich dat dit een eclectisch album is dat je meeneemt op een trip door verschillende landen en genres. We horen op Individual Friends een soort van Ry Cooder-blues. Met Chillo gaat het collectief de Afrikaanse tour op. Four Roses brengt de zon in huis. Nothing New Under The Sun kreeg een dessert-blues-vibe mee. Met Regarde brengt het collectief een vrolijke zomerse song. Het vrij korte Wake Up is een stevig rocknummer waarop de tekst vurig wordt gedeclameerd. Low Motion is dan weer een wondermooie ballade, terwijl Dicoteca gebouwd op is op een zalige aanstekelijke groove. Sail Away heeft een zondagmiddag-vibe” terwijl White Dresses evengoed een Neil Young-compositie had kunnen zijn. Afsluiter 20 Years is gewoon een geweldig nummer.

De cover van de plaat is van de hand van Charley Case en is een eerbetoon aan bassist Sanderson Poe, muzikant van de band Ghinzu, die plots stierf in 2013. Want eenmaal een Individual Friends altijd een Individual Friends, vrienden worden nooit vergeten. Dat maakt deze plaat ook zo mooi. Je hoort de magie tussen deze vrienden en het plezier om samen te spelen zodat alle composities op deze plaat uniek zijn en zorgen voor een multicultureel feest.

Als alles goed gaat stelt Individual Friends het album voor op 3 juni in de Brusselse Botanique.

FACEBOOK