Home ReviewsAlbum Reviews HAEVN – Eyes Closed (Warner Music Benelux)

HAEVN – Eyes Closed (Warner Music Benelux)

by SANDRA REGENT

Singersongwriter Marijn van der Meer en filmmuziekcomponist Jorrit Kleijnen vormen samen Haevn. De naam is een combinatie van het dromerige ‘heaven’ en de veilige thuishaven ‘haven’. Dat is dan ook waar de muziek van onze noorderburen om draait: dromen en emoties. De Amsterdammers maken sferische droompop die we het best kunnen omschrijven als een symbiose tussen The XX, The Paper Kites en Lo Moon. Ze verkopen de Carré en Paradiso zonder enige moeite uit en Maxima is fan.

Eyes Closed is een album geworden waarin klassieke, filmische en elektronische muziek elkaar de hand reiken. Een ideale afwisseling van uptempo nummers en intieme ballads, vakkundig in banen geleid door producers als Tim Bran (London Grammar, Birdy), Daniel Gibson (Within Temptation) en Gordon groothedde (Matt Simons). Leuk weetje: de strijkerspartijen op het album werden uitgevoerd door The Belgian Session Orchestra, een dynamisch muziekcollectief onder andere bekend van hun werk met Hooverphonic.

De echte sterkte van het duo ligt echter vooral in de aanvullende kwaliteiten van de twee muzikanten. Vocaal en tekstueel is er Marijn die over een heel aangenaam, warm stemtimbre en uitstekend schrijverstalent beschikt. Een veelzijdige en zachte, fluwelen stem die goed in het gehoor ligt zonder slaapverwekkend te worden. Muzikaal is de invloed van Jorrit als filmcomponist duidelijk hoorbaar. Rijke, grootse arrangementen met een gebalanceerde inzet van elektronische en klassieke instrumenten. Veel nummers zouden recht uit één of andere epische filmsoundtrack kunnen komen.

Opener The Sea zet de cinematografische toon met een sobere synthlijn doorweven van subtiele soundscapes. De meerstemmigheid in verschillende toonhoogtes versmelt samen met subtiel galmende echo’s en het lijkt alsof alles perfect in mekaar valt zoals de stukjes van een symfonische puzzel. Wat een subliem luisterplezier!

Ook in de meer dansbare, poppy nummers zoals Mind Games en Bright Lights horen én voelen we die filmische dimensie. De productie is dan wel glad met weinig scherpe kantjes, maar ze klinken heerlijk kosmisch door de geraffineerde reverb. Bright Lightskon al op massieve airplay rekenen op de Nederlandse radiozenders en Mind Gameswerd hier en daar ook al opgepikt door de Belgische zenders. Dit laatste nummer heeft trouwens een enorm aanstekelijk refrein en is een oorwurm van jewelste. Eentje voor de hitlijsten als wij er iets over te zeggen hadden. In elk geval eentje voor onze playlist!

De speelse synthriff en melodielijn van Let Love Tear Me Down staat in schril contrast met de getormenteerde tekst en sleept ons mee. Een van onze favorieten! Where The Heart Is en Finding Out More verschenen in reclames voor Volvo en BMW. Dit is waar het allemaal mee begon voor het duo. Laaiend enthousiaste reacties van luisteraars en meer dan zeven miljoen hits op Spotify. Niet slecht.

De intieme piano outro van Interlude zorgt voor een vlekkeloze overgang naar Sinner Love dat van een vrij rustige, ingetogen ballad via een bridge het tempo opdrijft naar een opzwepende climax. Een opgejaagd, wanhopig schuldgevoel van die ene (zondige) liefde bekruipt ons om ons daarna achter te laten in een staat van ontreddering. Ligt het aan ons of is dit nummer verslavend?

Love Is A Game en We Are zouden zo uit een album van The XX kunnen komen. Love Is A Game is net als de nummers van het Britse trio catchy as hell en onmogelijk om op stil te staan! Komt ook op onze playlist! We are betovert dan weer onze oren met gracieuze gitaar- en pianomelodieën, dramatische strijkers en een wanhopig klinkende Marijn ‘Babe were lost, come home with me…’. Wij zouden geen seconde twijfelen! Fortitude klinkt als een melancholisch, filmisch epos dat natuurbeelden oproept van ijsbergen, mistige fjorden en woelige oceanen, magisch. Een meer dan waardige afsluiter van dit verrassende kleinood.

Het warm water hebben de jongens niet uitgevonden en het een klassieker in het genre noemen is wat voorbarig. Maar dat hoeft wat ons betreft ook niet. Gewoon mooie, universele luistermuziek met enkele prachtige nummers die ons in hart en ziel raken.

Met dit album zou het Nederlandse duo wel eens een internationale doorbraak kunnen forceren. Het zou ons niet verbazen. Momenteel zijn er geen Belgische optredens gepland. Wij hopen dat daar snel verandering in komt. Ons vind je dan gegarandeerd op de eerste rij! We houden je op de hoogte.

FACEBOOK