Home ReviewsAlbum Reviews GUIDO BELCANTO – In De Kronkels Van Mijn Geest (Starman Records)

GUIDO BELCANTO – In De Kronkels Van Mijn Geest (Starman Records)

Maar liefst 35 jaar lang is de 68-jarige Guido August Constancia, beter bekend als Guido Belcanto, de “koning van het authentieke levenslied”. Hij bracht maar liefst 15 platen uit en schreef zo’n 300 nummers bij elkaar. In 2019 werd hij gelauwerd in de Eregalerij van Radio 2 en bracht de driedubbele verzamel cd Een Zanger Moet Trachten Pijn Te Verzachten uit. Hij speelde dat jaar maar liefst 100 concerten. Maar in 2020 werd alles anders, het land ging in lockdown en de deuren van het podium gingen op slot.

© Guido Belcanto

Guido trok zich terug in de Franse Pyreneeën en verbleef daar een half jaar in gedwongen ballingschap. De gedwongen terugtrekking uit het openbare leven gaf zijn creatieve geest nieuwe vleugels. Hij begon zowaar nieuwe songs te schrijven in een roes die hem niet meer gegeven was sinds de tijd van volslagen onbekendheid. Hij schreef maar liefst twintig nummers op twee maanden tijd. Het was alle dagen feest in de kronkels van zijn geest… een perfecte titel voor een nieuwe plaat.

Op In De Kronkels Van Mijn Geest horen we Guido Belcanto zoals we hem kennen. De troubadour der gebroken harten die de onvolmaaktheid van het leven en de liefde bezingt met groot mededogen, met verzachtende en troostende humor. Hij blijft zijn eigen weg volgen vol overtuiging en vol passie.

De productie van het album lag in handen van Nicolas Rombouts. Hij maakt ook deel uit van Belcanto’s begeleidingband Broederschap naast Maarten Moesen op drums, Andries Boone op viool, Lieven De Maesschalck (piano/accordeon/gitaar) en Geert Hellings op gitaar. Guido krijgt op deze plaat gezelschap van zangeres Petra Wilhelmina Vanhoren (Sha-Na) en Stef Kamil Carlens. Naast eigen nummers bewerkte hij ook songs van andere artiesten zoals Fabrizo De André, Bob Dylan, Townes Van Zandt, Stan Jones en Michel Legrand.

De liefhebbers zullen weer smullen van deze typische Guido Belcanto-plaat. Hij blijft trouw aan zijn eigen stijl en dit album is weer een nieuw mooi hoofdstuk in zijn legendarisch oeuvre.