Home ReviewsAlbum Reviews GREGARIO – Nomads On Hold (Eigen Beheer)

GREGARIO – Nomads On Hold (Eigen Beheer)

Het gebeurt eigenlijk te weinig dat er muziekpromo’s uit het Groot Hertogdom Luxemburg onze redactie bereiken. Gregario is de alias van David André (niet te verwarren met de Noorse artiest David André Østby), een muzikant die actief is in de Luxemburgse DIY-scene. Na zijn medewerking als gitarist, bassist en keyboardspeler bij verschillende lokale groepen (Balboa, Metro, Mount Stealth) vond André de tijd rijp om solo als Gregario verder zijn weg te gaan.

Als Gregario ruilt André zijn post en experimenteel rockverleden in en kiest ervoor op piano gebaseerde composities samen te stellen. Nomads On Hold is zijn tweede ep en ligt in dezelfde lijn als zijn debuutep Whistleblowers (2020). De pianostukken bevatten zowel ingetogen als uitbundige sferen die met het puike drumwerk van Paul Fox een boeiende dynamiek transpireren. De Luxemburger Fox is een veel gevraagde drummer in de hedendaagse Benelux jazz-scene en is actief bij verschillende bands (Paul Fox Collective, Marly Marques Quintet, Crinan Wood).

Het pianospel van Gregario houdt de aandacht van de luisteraar vast met knappe melodieën en verrassende wendingen die soms naar het minimalisme gaan neigen. Gregario’s speelstijl is vergelijkbaar met de Hongaarse pianist Havasi Balázs die zich op het album Drum & Piano laat begeleiden door drummer Endi (Kiss Endre) van de Hongaarse rockband Hooligans. Nomads On Hold is een fascinerend piano album doordrenkt met jazzy drumwerk, een snuifje melancholie en een minimum aan elektronische effecten.