De Amerikaanse singer-songwriter Fred Abong was een tijdje bassist bij Trowing Muses en volgde Tanya Donelly op om op het eerste album van Belly de baslijnen te vertolken. Vervolgens begon de man een solocarrière. Voor Blindness kroop Fred voor het eerst achter de piano en de keyboards en componeerde daar een volledig album. Dat album klinkt dan ook volledig anders dan wat hij in het verleden maakte.
Abong is nu niet de beste zanger ter wereld, maar op deze plaat weet hij perfect hoe hij zijn stem moet gebruiken op de donkere melancholische songs. De basis van elk liedje wordt gevormd door pianoklanken aangevuld met elektronische arrangementen die vrij steriel klinken. Freds warme stem brengt alles evenwel in balans.
Toch zouden de nummers met een band en meer instrumenten nog intenser klinken. Nu hebben we soms het gevoel dat het demoversies zijn. Aan alles merk je dat Abong echt wel straffe songs uit zijn mouw kan schudden. Op deze plaat klinkt hij als een mix tussen Leonard Cohen en Tindersticks.
Als bonus krijg je bij dit album de ep Homeless uit 2018 waarop Abong zichzelf begeleidt op akoestische gitaar. Je leert er de meer folky kant van de man kennen die hij ook op zijn ander solo platen laat zien. Wij hopen dat Fred toch nog eens een band zal samenbrengen zodat hij zijn knappe composities volledig kan uitwerken.