Home ReviewsAlbum Reviews FORGET SOON STARGAZER – What If We Weren’t (Feels Like Friday Records)

FORGET SOON STARGAZER – What If We Weren’t (Feels Like Friday Records)

De corona-maatregelen maken het voor de meeste bands bijna onmogelijk om samen te repeteren en aan nieuwe nummers te werken. Daardoor worden we hier op de redactie overspoeld met solo-projecten van muzikanten die in deze bijzondere tijden voor het eerst zelf iets in elkaar steken. Forget Soon Stargazer, het project van Willem Schellekens van The Lighthouse, is er één van.

© Forget Soon Stargazer

Schellekens werkte voor deze ep samen met Wouter Vingerhoed (Blanks, Chef’s Special) in de Kabaal Studio. Voor de mixing en mastering werd Huub Reijnders (Bazart, Portland, Tout Va Bien) aangesproken. Wouter haalde inspiratie bij The 1975, The Japanese House en EDEN. Ook horen we in het geluid van Forget Soon Stargazer de invloed van Bon Iver waardoor dit niet echt een pure indiepop plaat werd. Schellekens zoekt soms het experiment op en zo krijgen we een meer avontuurlijk geluid.

Op deze debuutep staan vijf singles die Forget Soon Stargazer de afgelopen maanden uitbracht. Een mooie collage van songs die toch wel uniek zijn. De ep opent met het sfeervolle Common Sense waarop Schellekens een indrukwekkende geluidsmuur neerzet en die combineert met een heel aanstekelijk refrein. In Told Me So komt duidelijk de invloed van Bon Iver om de hoek kijken met een gedurfde aanpak, die super origineel klinkt.

Not This Again is een nogal commerciële song die soms iets te vlak klinkt. Met Alexis gaat Wouter verder met een pure danstrack die, door de falset stem en de eentonig drumbeat, in de lijn ligt van The Weeknd.

Samen met de ep verschijnt ook de nieuwste single, die tevens het titelnummer is van de ep en de ep afsluit. Ook hier richt Schellekens zicht volledig op de dansbenen. De titel wordt verschillende keren herhaalt, eerst tijdens een Bon Iver-achtige intro maar daarna weer op een platte dansbeat.

Naar het einde van de ep toe, kiest Wouter de veilige weg en krijgen we meer voorspelbare songs. Als we het geheel bij elkaar nemen dan passen de nummers evenwel perfect bij elkaar en bewijst de singer-songwriter dat hij ook solo straffe nummers kan neerzetten. We zijn benieuwd of deze ep een vervolg zal krijgen.