Home ReviewsAlbum Reviews FACE YOUR UNDERGROUND VOL 21&22

FACE YOUR UNDERGROUND VOL 21&22

by Kurt Van Camp

Gestart als een project om Belgische metalbands te steunen, verscheen in 2003 de eerste Face Your Underground sampler. Daarop stonden toen 21 bands verzameld die hun sporen al hadden verdiend, of net kwamen piepen. Van deze bands zijn er nu nog drie actief, waaronder Serial Butcher en de internationaal gelauwerde bands Aborted en Leng’Tche. De eerste edities werden nog door de bands verkocht aan een luttele 5 euro per stuk.

Dit jaar verschijnen er ineens twee edities, FYU21 en FYU22 in een heuse “digipack gatefold”. We moeten al terugzoeken tot de dubbele editie van FYU03 om een gemeenschappelijke band te vinden met deze laatste nieuwe. De band die nog een exclusief nummer aanbiedt, is het inmiddels ter ziele gegane Natan, dat met enkele gemeenschappelijke leden ook een nummer aandraagt: Ill.

Dat deze samplers vaak exclusief materiaal bevatten of previews van nog te releasen albums maakte ze erg populair. Later werden de samplers gratis aangeboden via metalpubs, op festivals enzoverder en dat is ook met deze nieuwe het geval. Eén firma biedt ze zelfs aan via een vaderdagbox.

Op deze nieuwe edities vinden we – zoals we gewoon zijn – enkele gevestigde waarden terug. Voorbeelden hiervan zijn onder andere Reject The Sickness, Thurisaz, Chalice, Valkyre, Behind Bars, Excavated en Provectus. Als vanouds zorgt de sampler voor een mooie variatie aan stijlen die het hardere genre rijk is. Van black- over thrash- tot death metal en nog wat -core derivaten.

Verrast werden we onder meer door de bijdragen van Mordkaul, Black Sigma, Steegmoord (vette instrumental!), Cuttermess, Cult Of Scarecrow, Destroy Humanity en Waves Of Decay. Wie een beetje verder kijkt, herkent bij bands als A Goat As Our Shepherd, Works Of The Flesh en Carnal Desecration zeker nog leden die mee het mooie weer maakten op de eerste samplers aan het begin van deze eeuwwisseling. Twintig jaar na datum blijven ze actief deze productie steunen. Zo kunnen we niet anders dan besluiten dat ook FYU21 en FYU22 de scene weer de nodige steun bieden. Zelfs al zijn er nog meer topbands actief (FireForce, Thorium, Worlds Beyond, Volière, Exoto, Incinerate,…) voor wie dieper de underground in wil zijn deze samplers niet te versmaden.

Meer info vind je hier: facebook.com/fyusampler