Home ReviewsAlbum Reviews DEVIL’S BARGAIN – Visions (Eigen Beheer)

DEVIL’S BARGAIN – Visions (Eigen Beheer)

by Luminous Dash

Door: Kurt Van Camp

Na enkele video’s en online singles komt de Belgische heavy metalband Devil’s Bargain nu met een eerste album op de proppen. Sinds de ep Deal With The Devil uit 2017 waren er enkele bezettingswijzigingen. Zo zorgden de nieuwe zanger Arthur Melchior Pagliarini en gitarist Juan Carlos Galdos voor een frisse wind en tilden ze samen met oudgedienden Jurgen, Dirk en Nico de band naar een hoger niveau.

(c) Devil’s Bargain

Hun muziek kan je beschrijven als traditionele heavy metal met invloeden van Iced Earth, Primal Fear en co. Gelukkig met moderne invloeden. Het zit trouwens wel snor qua muziek, want vanaf opener Sewer Rats knalt die stevig door de boksen. Het nummer is geen blauwdruk voor de rest van het album, maar het geeft al prima weer waar de band voor staat.

Ook tekstueel heeft de band een sterk en eigentijds concept bij elkaar gepend. Ze hebben het over hoe we ons voelen bij een naderend einde van de wereld en hoe we hiermee omgaan. Er wordt nagedacht over hoe de jongere generatie van de oudere leert en probeert hun fouten recht te trekken, met alle ups en downs die daarmee gepaard gaan. Ze brengen boeiende teksten, waarop de muziek prima is afgestemd. De oosters getinte lead-in Devil’s Bargain is daar een mooi voorbeeld van. Your Disposal start dan weer met een knappe intro die zo op een Iron Maiden-plaat had gekund. Genoeg variatie dus.

Een mogelijk struikelblok voor sommigen is de zang. Die past weliswaar perfect bij de stijl van Devil’s Bargain, maar klinkt toch vrij “uniek”. You love it or you hate it, maar dat heb je wel vaker in dit genre. Kortom, dit is een voortreffelijke Belgisch metalplaat die de liefhebber van bovengenoemde bands zeker best eens beluisteren. Afsluiter Symphony Of Silence vat het prima samen, met zelfs een vette knipoog naar een ander catchy genre tijdens het refrein.

FACEBOOK