Home ReviewsAlbum Reviews DES YEUX – Drone To The Bone EP (Eigen Beheer)

DES YEUX – Drone To The Bone EP (Eigen Beheer)

Des Yeux is een drietal uit Brussel dat zich uit in repetitieve postrock structuren ontstaan uit improvisatie en interactie tijdens het jammen. Onder de Covid-19 regels besloten deze underground muzikanten drie nummers, die voornamelijk onder live omstandigheden opgenomen zijn, als ep uit te brengen.

Drone To The Bone is eigenlijk een trio van ruwe bolsters die ontstaan zijn tijdens hun trance verwekkende repetities. Het drietal prikkelt elkaars creativiteit voortdurend waardoor hun geluidsescapades alle richtingen uit gaan. Krautrock, noise en zelfs flarden van duistere klanklandschappen sluipen door hun chaotische extemporaties heen. Er werden wel overdubs en samples tussen de mix geduwd die het geluid wat meer structuur en de tragere stukken in de eerste track Backbone wat meer kleur geven.

Nu, er wordt wel lekker fris tekeergegaan op deze meer dan vijfenvijftig minuten durende ep. Vooral op Post-Covid Generation wordt er goed door gehakt, het nummer klinkt met de verwerkte stemgeluiden erbij zéér duister. Het bijna swingende Non-Lieu bevat een aanstekelijke baslijn die blijft tintelen tussen de muren van galmende gitaarriffs. De geweldige sfeervolle gitaarsolo met veel effecten maakt van deze track onze favoriet.

Drone To The Bone vraagt wel een paar luisterbeurten om de sonisch patronen dieper op te kunnen nemen. Deze interessante release is voer voor al wie van psychedelische gestuurde, bij momenten chaotisch gierende postrock met een donker randje houdt. Des Yeux voorziet ook deze release fysiek uit te brengen wanneer er terug kan en mag opgetreden worden.