Home ReviewsAlbum Reviews DEMAN ROGUE – Deman Rogue (Eigen Beheer)

DEMAN ROGUE – Deman Rogue (Eigen Beheer)

by Patrick Van Hauwaert

Eerder deze maand bracht Deman Rogue, hun eerste album op de markt. Je kan er natuurlijk een boom over opzetten of dit nu het juiste moment is of niet. Toch zijn we er blij mee, want de band is, zoals ze zelf zeggen, het ontdekken waard. Ze omschrijven zichzelf als zielsverwanten van Daniel Norgren, Bob Dylan of Neil Young met verwijzingen naar de donkere kanten van Nick Cave of Leonard Cohen.

Met namen als Neil Young & Bob Dylan kan je natuurlijk alle kanten uit. Zijn die allemaal even interessant? Neen, maar Deman Rogue is dat wel!

Gedrenkt in blues, country en rock-‘n-roll en vol aangrijpende teksten, brengen ze op hun gelijknamige album vooral doorsnee rockmuziek. Soms wat harder, soms meer neigend naar blues dan rock, maar steevast maken ze iets dat zich graag laat beluisteren. Negen nummers lang slagen ze erin om de aandacht vast te houden. Uitschieters zijn One Man Ride, waarbij we soms aan Johnny Cash moesten denken of Bound To Rogue, dat duidelijk de signatuur van Nick Cave draagt en waarbij het meteen ook duidelijk wordt waar de kwaliteiten van de band liggen.

Ook op Limbo klinkt de band verrassend fris. Een eenvoudige rechttoe rechtaan song die inderdaad goed in de blues en rock-‘n-roll heeft liggen weken. Afsluiter Make You Mine, schiet er ook duidelijk bovenuit. Deze oerdegelijke song grijpt meteen terug naar de kern van goede rockmuziek door zijn ruwe eerlijkheid en eenvoudige opbouw. Meteen een goede keuze als afsluiter al het was het maar omdat deze tune je terug zin doet krijgen om het eerste nummer nog eens op te leggen.

Liefde op het eerste gezicht zal het bij de meesten niet zijn, al was het maar omdat er geen echte meezingers op dit album staan. Het is wel zo’n album dat groeit bij iedere luisterbeurt en zo stilletjes onder je vel kruipt. Beluisteren op eigen risico.