Home ReviewsAlbum Reviews CROSS BRINGER – The Signs Of Spiritual Delusion (Consouling Sounds)

CROSS BRINGER – The Signs Of Spiritual Delusion (Consouling Sounds)

Het Consouling Sounds label staat bekend voor hun genre overschrijdende uitgaven die compromisloos en messcherp kunnen uithalen. Cross Bringer is een Belgisch-Russische samenwerking met vroegere leden de Russische experimentele grindcore groepen Euglena en The Homeless Is Dead (THID).

The Signs Of Spiritual Delusion werd in elkaar geknutseld net voor het uitbreken van de covid-19 pandemie en reflecteert sferen van verwarring en waanzin. Cross Bringer knalt op muzikaal gebied maar met de vocalen hebben we het toch wat moeilijker. Het album uit zich met het fenomeen ‘prelest’ wat op spirituele misleiding wijst. Nu misleiding kregen we wel met The Signs Of Spiritual Delusion.

Cross Bringer flirt doorheen de verschillende hardere muziekgenres zoals post metal, black metal en grindcore met halverwege de plaat, een soundscape interludium. Deze pitstop stelde ons in staat toch nog verder te luisteren naar het eentonige en irritante geschreeuw. Het bindmiddel dat het gegil met de vette riffs en de razende blastbeats tot eenheid kon smeden is er zo goed als niet. De band deed de opnames afzonderlijk, en op verschillende plaatsen waardoor geen synergie tussen de muzikanten mogelijk was.

Het vervelende gekrijs duwt de kwaliteit van deze debuutplaat compleet naar de prelest-oorden. De muziek verraadt flarden in de stijl van Oathbreaker en Wolves In The Throne Room waarbij de agressie en innerlijke kwellingen wel muzikaal uitgediept worden. Tot nu toe is de vrouwelijke vocalist ons onbekend en dat gaan we graag zo houden. Beton is dit wel, maar dan wel van de magere soort.