Home ReviewsAlbum Reviews CINEMA PARADISO – Volume 2 (Oorwerk #8)

CINEMA PARADISO – Volume 2 (Oorwerk #8)

Cinema Paradiso is niet alleen een Italiaanse filmklassieker van Giuseppe Tornatore met muziek van Ennio Morricone, het is sinds 2018 ook de naam van het trio rond saxofonist Kurt Van Herck. Samen met drummer Eric Thielemans en gitarist Willem Heylen maken ze muziek op basis van composities van de Amerikaanse drummer en componist Paul Motian (1936-2011) die je misschien kent van bij Bill Frisell. Op dit tweede album kreeg het trio opnieuw de steun van Jozef Dumoulin die op enkele nummers achter het klavier plaatsnam.

© Cinema Paradiso

Niet dat alle nummers van de hand van Motian zijn trouwens, Volume 2 bevat ook twee covers. The Windmills Of Your Mind klinkt misschien het bekendst in de oren. Het is een cover van Michel Legrands hit uit 1976 Les Moulins De Mon Coeur. Een stukje Frans melodrama dat vooral door de tegendraadse percussie van Thielemans en de gitaar van Heylen een interessante nieuwe invulling krijgt.

Net zoals op hun eerste album werd er op Volume 2 plaatsgemaakt voor wat Negative Space. Hier klinkt het nummer als een reprise van het voorgaande en slaat het een boeiend pad in van waarop je, in de verte, de wieken van Les Moulins kan zien draaien.

Minder expliciet op dramatisch effect gestoeld klinkt de cover van Ballad Of The Sad Young Man van Tom Wolf. Braver ook, al is het wat ons betreft opnieuw Thielemans die zich het nummer, op erg subtiele wijze deze keer, toe-eigend.

De twee covers wijken door hun melodische opbouw een beetje af van de nummers van de hand van Motian die wat frisser en uitdagender klinken, spannender ook. De titel van het meest filmische nummer op het album gaat wat ons betreft naar Etude waarin de klaterende piano van Dumoulin een prominente rol speelt en het viertal subtiel rond elkaar heen danst. Dat rond elkaar heen dansen doen de heren trouwens nog eens expliciet over in afsluiter Circle Dance.

In Volume 2 gaat Cinema Paradiso door op hetzelfde elan als Volume 1, al is er net iets meer plaats voor percussioneel experiment. We horen dezelfde ingehouden virtuositeit van muzikanten die niet per se moeten laten zien hoeveel noten ze per seconde kunnen spelen zonder evenwel in minimalisme te verzanden. Klassieker dan sommigen, progressiever dan de meesten.

Cinema Paradiso stelt hun nieuwe album voor op 20 maart 2021 tijdens Leuven Jazz, meer informatie hierover vind je hier.

Facebook