Home ReviewsAlbum Reviews BURGHERS – Something For Everyone (Eigen Beheer)

BURGHERS – Something For Everyone (Eigen Beheer)

by Bootsie Butsenzeller

Niels De Wit komt uit Hoorn Nederland, en oudere jongeren zouden hem toch moeten kennen als een kleine punkrockheld uit die lage landen. Hij was ingezetene in het in die tijd behoorlijk opwindende Vernon Walters, dook enkele jaren geleden nog op aan de zijde van die andere punker Patrick Delabie (Scoundrels en Studio 195, waar ook deze plaat ingeblikt werd) in het Nederlandstalige Zachte G Harde P, speelde ook bij Electric Tears en tekende de toch wel iconische hoes van Op Oorlogspad van Indirekt.

Met Simone Mansveld en Frank Cuub werd er een drietal jaren geleden besloten om wat covers van o.a Buzzcocks en Rousers te gaan spelen, dat resulteerde naar verloop van tijd toch weer in eigen songs en dus ook plaatjes. Na De lp Last Days Of Man de, 7inch Soul And Fire komen ze nu aandraven met de lp Something For Everyone.

De titel belooft dus voor elk wat wils, maar het blijken toch vooral liefhebbers van korrelige punky gitaarpop die hier aan hun trekken komen.

Niels is gezegend met een goeie strot en blinkt uit in sprankelend gitaarspel dat geregeld Bob Mould en Paul Westerberg als oorwormen op het trommelvlies laat kronkelen. De backingvocals van bassiste Simone zorgen voor nog extra mentholfrisheid in de melodieën. Die harmonische samenzang komt tot een hoogtepunt in het slepende Watching Paint Dry. Dat gaat naadloos over in Paint Bossa waarin enkel een bossa ritme uit een aftands orgel en een baslijn de als een mantra gezongen woorden “Watching Paint Dry” ondersteunen. Lekker.

Het zet de toon voor de titelsong van het plaatje dat ook elektronischer uit de verf blijkt te komen en daardoor dus wel degelijk de belofte in die titel nakomt. Het Beatleiaanse She Does Everything For Me is de perfecte soundtrack voor een zonnige fietstocht in Friesland. Afsluiten doet Niels in z’n uppie met When The Credits Fade, een ode aan het in slaap vallen tijdens saaie films. Het flanger effect op z’n stem zorgt voor wat psychedelica en mede door de lo-fi aanpak zweeft het tussen pakweg Love en Guided By Voices.

Checken en kopen kan op Bandcamp !