Home ReviewsAlbum Reviews BRENNT – Templation Islands (Eigen Beheer)

BRENNT – Templation Islands (Eigen Beheer)

by Pieter Walcarius

Wat als je volle agenda plots door de huidige maatschappelijke crisis verandert in totale leegheid? Voor vele artiesten is dit momenteel de realiteit alsook voor Brent Vanneste. Hij zag er de opportuniteit in om het verplicht isolement te gebruiken en zijn focus te verleggen en nog meer en intenser muziek te maken. Hij bouwde een studio in het gesloten café onder zijn appartement en begon er in zijn cocon verder te werken aan zijn soloproject Brennt. Dat resulteert in zijn eerste ep Templation Islands.

© Brent Vanneste/Lotta Mächs

De eerste song op de ep is #1, een nummer dat je woonkamer omtovert tot een donkere Berlijnse undergroundclub. De constante beat wordt bijgetreden door een snijdende sound. Het zorgt voor een sfeer die we misschien het best als atmosferisch kunnen omschrijven. Het zou ons niet verwonderen mocht dit nummer een toekomstige corona clubtrack worden. Brent omschrijft zijn muziek als lo-fi ambient, dat is duidelijk te horen op de volgens hem zes out-of-my-comfort-zone tracks. #2 trekt deze lijn door met een pounding beat en een kinderlijk pianodeuntje die de track inleiden tot een aantrekkelijk, dansbaar nummer.

Het langste nummer op de ep is #4 dat de volle zeven minuten uitermate boeiend blijft, je voelt als het ware de positieve energie die Brent wil overbrengen. Hij slaagt hier uitermate goed in want #5 heeft een bepaalde Aphex Twin-sound.

Templation Islands zou niet alleen kunnen dienen als de perfecte soundtrack voor een film, bijvoorbeeld Brennt Rennt, maar zal ook live niet misstaan op een festival waar mensen volledig uit hun dak kunnen gaan op deze meer dan out of the box atmosferische muziek. Wij dansen en rennen alvast mee.