Luminous Dash BE

BLAASTAAL/ELKO BLIJWEERT/GERT WYNINCKX/DIRK WACHTELAER – Emilio Blas (Eigen beheer)

Het regent Spaanse verontschuldigingen in de nieuwe digitale samenwerking van: Blaastaal, Elko Blijweert, Gert Wyninckx en Dirk Wachtelaer. Waarvoor er herhaaldelijk: “Lo siento!”, wordt gezegd, is ons momenteel nog onduidelijk. We hopen dan ook dat de compositie verheldering kan brengen.   

De vier heren weten met Emilio Blas een eclectische improvisatie van een dikke 51 minuten neer te zetten. Gitaar, synthesizer, basklarinet en drums voorzien het auditieve canvas voor de sporadische Blaastalige woordspelingen en spelingwoorden van Lezy.

Wat je op de plaat te horen krijgt, is enorm gevarieerd; iets dat we met de voorgenoemde tracklengte al wel gehoopt hadden. Bij aanvang is het geluid etherisch en heeft het alles weg van een experimentele soundscape. Op andere momenten neemt het geheel dan weer een jazzy feel met King Crimson allures aan of lijkt het geheel zelfs richting een experimentele bigband te evolueren. Ook dissonante chaos wordt overigens niet geschuwd, we verwijzen je dan ook graag naar minuut 25 voor een muzikaal intermezzo dat ons reduceerde tot een projectielbrakende, spastische smurrie. En dat beschouwen we absoluut als positief. Dat doet er ons overigens aan denken om misschien alsnog even het lotnummer van onze Kinder Suprises te checken.

© Elko Blijweert/Gert Wyninckx/Dirk Wachtelaer/Blaastaal – Emilio Blas – Artwork by Bert Lezy – 2022

Ook de Blaastaaliaanse nonsens van Lezy kent, zoals we gewend zijn, weinig grenzen. Vogelgeluiden in combinatie met de correcte uitspraak van de woorden: “San Miguel”, Spaanse lessen, interactieve Engelse verhalen à la Dora The Explorer en ga zo nog maar een tijd door. Een bijzonder eclectisch bijeenraapsel nonsens dat we met veel plezier beluisteren.

Om Emilio Blas tot stand te laten komen, hebben Blijweert, Wyninckx en Wachtelaer eerst hun instrumentarium ingespeeld om vervolgens de hele zooi aan Lezy te bezorgen ter verblaastaling. Wat erg opvalt, is dat de Blaastaal eerder sporadisch is en dat de instrumenten bijzonder veel ruimte krijgen om zelf te spreken doorheen het geheel.

Verder merken we ook op dat noch de instrumenten onderling noch de Blaastaal de neiging heeft om de andere te overschaduwen. Dat de compositie met veel respect werd gecreëerd, is dan ook overduidelijk. Nu, hoezeer we ook fan zijn van deze compositie mocht er, naar ons gevoel, wat meer Blaastaaldressing op dit auditieve gerecht.

Deze release in eigen beheer is digitaal te verkrijgen via deze link. Luisteren is de boodschap maar denk er ook zeker aan om de prachtige artwork even te bewonderen!

BERT LEZY: WEBSITE FACEBOOK
BLAASTAAL: BANDCAMP FACEBOOK
DIRK WACHTELAER: BANDCAMP

Mobiele versie afsluiten