Home ReviewsAlbum Reviews BEUK – Beuker (Parsifal)

BEUK – Beuker (Parsifal)

by Geert Mertens

Het Nederlandstalige hardrocktrio Beuk komt op de proppen met een nieuw album: Beuker. Het album is eigenlijk een verzamelaar met een A-kant die voor de Brexit opgenomen werd bij topproducer Romesh Dodangoda. Geen onbekende naam. Hij werkte ondermeer, voor hij voor eeuwig whisky kon gaan zuipen, samen met Lemmy van Motörhead en Bring Me The Horizon. Het geheel wordt aangevuld met een handvol live-klassiekers die – gelukkig – ook onder handen genomen werden door de producer waardoor het geheel toch uniform klinkt.

Ondanks het feit dat Beuk uit Brugge komt, zingen ze niet in het West-Vlaams – een opluchting – maar in het verstaanbaar Nederlands. Soms doet de zang zelfs een beetje aan Frank Vander Linden van De Mens denken. De rollende “r” in openingstrack Beuker als zanger Roel Jacobus ‘zoon van zijn vaderrr’ zingt. Ook Konijn Met Wijn is fraai. Het doet met de koebel en de smerige uh-uh-uh-riff een beetje denken aan Danko Jones. Alleen zijn de nummers van Beuk iets minder doorspekt met teksten over vrouwen en seks.

Station Dementia kan live wel werken maar is voor ons het minste nummer op het eerste deel, geef ons dan maar een headbangtopper als Monster. Voodoo Child eert grootmeester Jimi Hendrix maar het Engelstalige intermezzo werkt eerder storend dan verfrissend. Live ongetwijfeld een topper maar op een album opteren we toch voor eigen werk. Een genie als Hendrix laat zich natuurlijk ook moeilijk coveren.

Op de B-kant zijn onze favorieten Zo Mooi, Gevaarlijke Hond en Strak Plan Jacky dat het ware verhaal vertelt van de jonge coureur Jacky Durand die in 1992 de Ronde van Vlaanderen won. Meervoudig wereldkampioene boksen Delfine Persoon wordt bezongen in Delfine Klopt Erop. Conclusie: ook live – euh – beukt Beuk er lustig op los. Of Beuk voor België is wat Rammstein voor Duitsland is, laten we in het midden maar Beuker is een dijk van een plaat!