Home ReviewsAlbum Reviews ANDREW JAMES VAN OSTADE – Do Animatronics Dream Of Disneyland (Eigen Beheer)

ANDREW JAMES VAN OSTADE – Do Animatronics Dream Of Disneyland (Eigen Beheer)

by Bootsie Butsenzeller

Artiestennaam en titel zijn al enkele monden vol en dan moeten we de muziek nog verorberen. Je zou Andrew moeten kennen als de voormalige hyperkinetische front-drummer van School Is Cool. Hij die uit enkel een floortom en cymbaal, meer polyritmiek kon halen dan de gemiddelde drummer uit een 16-delige kit.

Na z’n schoolse avonturen, schreef hij muziek voor een tweetal voorstellingen van Troubleyn en had plannen met Dag Taeldeman van A Brand. Is ook al een tijdje met elektronica in de weer, dat in 2017 al resulteerde in het The Sound Of Belgium Rules album en enkele singles. Door corona heeft iedereen meer tijd, dus is er nu deze nieuwe ep.

In Disasterpiece schuilen alvast geen rampen, maar schone, dromerige synths met een dreigende donkere ondertoon. Ritmisch wordt het steeds heftiger en frenetieker naarmate de track vordert, de synths vuiler en giftiger. Rondstuiterende tegentijden zijn al bij aanvang ons deel in Imagineering Workshop, moeilijk om dan niet in het vaarwater van Squarepusher terecht te komen, evenwel zonder de virtuoze baslijnen, maar met ravende groteske synthpartijen. De filmische aftrap van Neon Knife Chaser is slechts om de drill-‘n-bass die komen gaat meer in verf te zetten.

Bombombassoon werkt met z’n irritante stemsamples, zelfs ons geoefend gemoed serieus op de zenuwen. Herpakt zich even als die de mond worden gesnoerd, de beat in tijd gehalveerd wordt en zodoende richting dubstep gaat denderen. Iets melodieuzer gaat het er aan toe in That Elevator Level, maar jammer genoeg als de track er bijna op zit. Er is hier een knap vakkundig elektronica plaatje in elkaar gedraaid, maar wereldschokkend en origineel is dit allang niet meer. Fijn voor de jongeren die de hoogdagen van Boards Of Canada, Autechre, Kid 606 en de hele kortstondige breakcore hype hebben moeten missen. Soit, we hebben na Just A Souvenir ook geen Square meer gekocht, wegens het vet van de soep.

Laat dat een troost zijn Andrew, samen met het compliment dat de nazaten van ome Walt dit ook niet in gedachten zullen hebben voor pakweg de volgende Frozen soundtrack, maar dat dromen van Tim Burton wellicht minder bedrog kan zijn.