Home ReviewsAlbum Reviews AKSAK MABOUL – Figures (Crammed Discs)

AKSAK MABOUL – Figures (Crammed Discs)

Marc Hollander is de drijvende kracht achter het Belgische experimentele collectief Aksak Maboul. Na de twee albums die eind de jaren zeventig en begin de jaren tachtig uitkwamen, en als avant-garde klassiekers beschouwd worden, richtte Marc Hollander zijn aandacht ten volle op zijn platenlabel Crammed Discs. In 2014 pikte hij samen met zangeres Véronique Vincent de draad terug op met de release Ex-Futur Album. Door de verrassende wedergeboorte kwam er terug interesse in de band waardoor er optredens in verschillende Europese landen plaatsvonden. De voormalige zangeres van The Honeymoon Killers en Marc Hollander kregen nieuwe inspiratie en knutselden met het verjongde Aksak Maboul de dubbel-cd Figures in elkaar.

Aksak Maboul zoekt terug de weg van experiment en vernieuwing op met een kruisbestuiving uit verschillende genres. De experimentele pop input is duidelijk nog aanwezig waarbij er verrassend wordt gewisseld in tempo, aanpak en stijl. De boeiende muzikale uitspattingen ontplooien zich van minimalisme naar experimentele jazz, van stuwende popdeuntjes naar hedendaagse wereldmuziek. Er is ook ruimte voor elektronische klanken, piano en licht klassieke arrangementen. De zang van Véronique Vincent geeft bij de eerste luisterbeurten een hoekig en geforceerd gevoel aan de nummers. Het dempend effect van haar stem (die wel eens een saai toontje kan aanslaan) verdwijnt gelukkig in de bruisende zee van klanken die Aksak Maboul zo mooi kan uiten.

Beide cd’s van Figures staan bol van avontuurlijke en experimentele deuntjes die een eigen smoel hebben. Wijlen Marc Moulin was ooit lid van het beginnend Aksak Maboul collectief, zijn geest dwarrelt aangenaam herkenbaar tussen de nostalgisch vernieuwend klinkende nummers door. Deze dubbel-cd is een schatkamer gevuld met verrassende wendingen, soms speels, dan vrolijk uitdagend en psychedelisch complex op hetzelfde ogenblik. De keelklanken van Véronique Vincent vragen wat gewenning, maar worden er verdraagzaam bijgenomen bij deze geweldige release.

BANDCAMP / Crammed Discs