Home ReviewsAlbum Reviews ACCUMULATION – Firefly (Eigen Beheer)

ACCUMULATION – Firefly (Eigen Beheer)

by Fabris Lemant

Het Leuvense Accumulation is een viertal met Russische roots dat sinds 2014 naast goede vrienden ook een muzikale passie deelt. De band dropte net hun debuutplaat Firefly.

Het debuutalbum telt negen tracks en openen doen ze instrumentaal met Totem.  De openingstrack zet je wat postrockgewijs op het verkeerde been want muzikaal tappen de drie heren en dame meestal uit een indiepopvaatje. Rode draad doorheen de plaat Firefly is het verhaal van een vuurvliegje dat haar vleugels spreidt in de rollercoaster die het leven is en als een rivier blijft doorstromen, ongeacht de tegenslagen.

Black Snow bengelt nog zes minuten tussen pop en rock maar vanaf Lonely Tree bewandelt de band meer poppy paden die ons wat doen denken aan acts als The Shins en The Magic Numbers. Zeemzoete samenzang en pianopartijen worden met wisselend succes gecomponeerd op Firefly en de band is qua sound nog wat zoekende naar een eigen geluid. Het gaat bij momenten een beetje alle kanten uit.

Zangeres Anastasia Krouglova is de vuurvlieg van dienst die letterlijk en figuurlijk verlichting brengt, wanneer de heren van de band zingen horen we een eerder donkerder geluid. Met strijdlied People Of War gooien ze het halfweg nog eens over een andere boeg en wanneer ze bij Goodbye dan ook nog eens in het Russisch beginnen te zingen is de verwarring compleet.

Net als bij Russische roulette moet je wat geluk hebben maar ondanks vele goede muzikale bedoelingen blijven wij wat verweesd achter. Ondanks de individuele kwaliteiten zal dit vliegje moeten beslissen in welke muzikale kamer het wil rondvliegen.