Home ReviewsAlbum Reviews AIDAN BAKER & CLAIRE BRENTNALL – Brentnall Delirious Things (Gizeh)

AIDAN BAKER & CLAIRE BRENTNALL – Brentnall Delirious Things (Gizeh)

by Patrick Bruneel
AIDAN BAKER

We zijn ondertussen al lang en breed de tel kwijt als het gaat om het aantal releases die Aidan Baker uitbrengt. In alle formaten doet hij het, op een zeer uitgebreid netwerk aan labels in grote of kleine oplages (soms beperkt tot 100 exemplaren). Bovendien maakt hij niet alleen muziek onder zijn eigen naam. Hij bestiert daarnaast nog een hele resem andere bands en projecten. We lijsten ze wat op, zonder volledigheid na te streven. Adoran, ARC, B/B/S/, Caudal, Hypnodronic Ensemble, Infinite Light Ltd., Mnemosyne, Scythhling, Whisper Room en vooral het beter bekende Nadja.
In zijn vele gedaantes brengt Baker, met als hoofdinstrument zijn gitaar die uiteraard door een arsenaal effecten wordt gestuurd, een allegaartje aan muziekstijlen. Zijn output gaat van ambient naar drones en omgekeerd, al kan hij net zo goed plots zin hebben om stevig te gaan rocken of helemaal te gaan zweven op het randje van foute ambient. Hij houdt er tevens van om met verwante zielen samen te werken, en daar hoort natuurlijk steevast een release bij. Twaalf als we goed tellen in 2016 alleen al, waaronder een samenwerking met Tomas Järmyr, ook al zo’n veelvraat maar voornamelijk tot de verbeelding sprekend als ezelsvellenmepper bij Zu.

Claire Brentnall, met wie hij samenwerkt op Delirious Things is minder ervaren en timmert gretig aan de weg met Shield Patterns, een duo uit Manchester dat donkere pop combineert met wat shoegaze. Mirror Breathing uit 2016 op Gizeh is haar meest recente en goed ontvangen werkstuk. Baker, residerend in Berlijn, zal ongetwijfeld gecharmeerd zijn geweest door haar stem, die raakvlakken vertoont met de stemmen van Liz Fraser (Cocteau Twins) en Kate Bush. Dergelijke stem was namelijk precies wat hij zocht voor deze samenwerking. Hij wilde graag eens een plaat maken die coldwave, shoegaze en synthpop met elkaar combineerde en op zijn manier de jaren 1980 eren. Daarvoor gebruikt hij voor dit album voornamelijk een Casio, die door zijn vertrouwde gitaareffecten wordt gejaagd (wat dacht u anders).

Daardoor klinkt Delirious Things toch weer helemaal anders dan we van Aidan Baker verwachten. Luister maar eens naar het dromerige Wingless, waar Brentnall haar stem op een indrukwekkende manier inzet om tot bijna een popliedje te komen. Always Leaving klinkt in eerste instantie wat vertrouwder als Aidan Baker, tot Brentnall begint te zingen en zowaar Cocteau Twins helemaal opnieuw tot leven lijkt te brengen. De plaat opent eigenlijk best vertrouwd, als de zoveelste Baker. Van zodra Brentnall zich ermee begint te bemoeien, trekt zij de muziek helemaal open en geeft tegelijk een meerwaarde aan elk nummer door haar mooi klinkende stem. Baker voorziet het tapijt, zij voor de versiering die het tapijt tot een verrukkelijk kunstwerkje maakt.
PATRICK BRUNEEL

Aidan Baker Facebook

Gizeh Records Facebook