Home ReviewsAlbum Reviews ADAMENNON – Le Nove Ombre Del Caos (Boring Machines)

ADAMENNON – Le Nove Ombre Del Caos (Boring Machines)

by Patrick Bruneel

Adam Van Maledict of Adamemnon zette zijn eerste muzikale stappen in 2006. Hij begon met het maken van black ambient, waarin hij ook wat black metal, industrial en  drones verwerkte. Vanaf 2010 begon hij te diversifiëren. Hij speelt sindsdien in een resem bands, waarvan er (nog) geen enkele een belletje doet rinkelen: Saturnine, Black Temple Below, Liturgia Maleficarum, DÖRCHÆ en Sacrestia del Santissimo Sangue (binnenkort een album op het Nederlandse label Charlois). En hij maakt solo ook muziek die alsmaar meer richting soundtracks evolueren.

Niet zoals de grote Italiaanse meesters als Goblin (voorzagen heel wat films van Dario Argento van muzikale begeleiding, waaronder Suspiria), Fabio Frizzi (werkt veel met de legendarische horrorregisseur Lucio Fulci) of Walter Rizzati. Het is duidelijk een droom van Adamennon om ooit een soundtrack te maken voor een horrorfilm die dezelfde faam weet op te bouwen als de regisseurs waar zijn grote voorbeelden scores voor schreven.

Het heeft nochtans niet zoveel gescheeld, want de score die hij op het album Le Nove Ombre Del Caos laat horen, is eigenlijk bedoeld voor een film. Eentje die echter financieel niet van de grond kwam en dus uiteindelijk niet werd gedraaid. Jammer, want het zou wel interessant zijn om de beelden te zien waarbij Adamennon deze negen nummers componeerde. Er zit namelijk best wel spanning in de plaat, culminerend in een zeer bevreemdend slotnummer (‘Il Risveglio Nella Morte Universale / Le Nove Ombre Del Caos‘), waarin niet allen een dreigende industrial aandoende sound wordt neergezet, maar hij ook een soort van koorgezang inzet die mooi contrasteert met de donkere beats die hij laat horen.

Synthesizer, piano, stem, kerkorgel, een beetje drums en wat bas zijn voldoende voor deze Italiaan om in de voetsporen van zijn illustere voorgangers te treden. Niet alle nummers vinden we even geslaagd, al zou dat uiteraard anders kunnen zijn met beelden. Maar die zijn er niet, alleen de poster die werd gemaakt voor de film krijgen we te zien (wordt bijgeleverd bij de cd).

Zo is La Giostra Del Folle net teveel spielerei met een bekend kermisdeuntje en zit er te veel Rammstein in en stuk als Incontro E Scontro Con La Paura. Gelukkig zijn dat de enige zwakke momenten in een voor het overige best wel aangename score voor een imaginaire horrorfilm.

Patrick Bruneel

Boring Machines