Home ReviewsAlbum Reviews J. MASCIS – Elastic Days (Sub Pop)

J. MASCIS – Elastic Days (Sub Pop)

by Wout Meganck

Enkele weken geleden aankondigen we al de nieuwe plaat van J. Mascis Elastic Days aan. Het is voor de afwisseling nog eens een echte solo plaat, dat was al van 2014 geleden. Ondertussen zat hij uiteraard niet stil. Er was de nieuwe van Dinosaur Jr en Mascis ging vaak op tournee. In 2017 konden we zijn oorverdovende gitaarspel nog bewonderen op Rock Herk. Wat toen opviel was dat dat hij vooral onsterfelijk blijft voor de fans van het eerste uur maar geen jonge mensen lijkt aan te spreken.

Maar het moet gezegd, sedert het legendarische Where You’ve Been uit 1993 met Dinosaur Jr  hoeft Mascis helemaal niets meer te bewijzen. Toch brengt hij met de regelmaat van de klok nieuwe dingen uit, soms met Dinosaur Jr of gewoon solo. Hij is ook een vaak gevraagde artiest voor allerlei compilaties en samenwerkingen. Elastic Days werd helemaal door Mascis zelf ingespeeld: gitaren, melotron en drums, Mascis deed het allemaal in z’n eentje. Enkel voor de backings zijn er hier en daar extra stemmen te horen.

Mascis heeft voor- en tegenstanders. De tegenstanders vinden dat hij zaagt, de voorstanders hemelen zijn gitaarspel op. Feit is dat hij zeer herkenbaar is in alles wat hij aflevert. Vanaf de eerste tonen van Elastic days weet je al direct: dit is een J Mascis nummer. Hij zingt als het ware een duet met zijn elektrische gitaar en als hij niet zingt dan is er die herkenbare gitaar. Wellicht is dit onvoldoende om de tegenstanders over de streep te trekken, maar de liefhebbers zullen er van smullen. In tegenstelling tot veel van zijn andere werk, klink deze plaat luchtig en haast vrolijk.

Echte hoogte- of laagtepunten hebben we niet gehoord. De gaststemmen vormen echter een welkome afwisseling, anders was de plaat zo perfect dat het saai zou worden.

Website