“Beware the masked pretender”, want de maskers zijn nu zichtbaar, maar ze zijn er altijd al geweest. Met de eigen huid als tweede vel, verschuilt de mens nog beter als een kameleon zijn ware aard. Het donkere muzieknieuws verschuilt zich niet lang, want het Uitheems Geduister van deze week verhult nieuws van Four Quarters, Otchim, LXB, Peter Godwin, Biomechanimal, Cosse, Fatal Casualties en Violent Scenes.
FOUR QUARTERS
Het postpunkproject van Zubin Isaac (gitaar,zang, synths, elektronische drums) uit Hong Kong stelt nieuw werk voor, want Four Quarters bracht net hun ep Shallow Gore, de tweede in een trilogie uit. Samen met Bennet Goergen (gitaar, drums), Cameron Driver (drums), Josh Martin (synths) en Ryan Sullivan (synths) brengt het vijftal sinds 2013 als Four Quarters een wild verstoorde postpunksound die krachtig klinkt. Zoals je in de line-up van de band al merkte, speelt het drumwerk een hoofdrol, bijgestaan door psychedelische aanvullingen op gitaar en verrassende synthelementen. Na de eerste ep Eden, waarin het niet nadergenoemde hoofdpersonage een storm achterlaat, worden de bewoners in dit vervolg wakker. Gezichtsloze wezens tillen hen uit de golven omhoog, naar het vervallen booreiland dat bij hen bekend staat als Shallow Gore…
OTCHIM
Op het nieuwe album Club Souvenirs van het Frans-Russische duo Otchim krijgen we eigenlijk een compilatie van hun twee voorgaande ep’s te horen. Met retrosynths en empathisch mooie klaagzangen neemt het duo ons in het nummer James Dean, La Lune en Roses mee, terwijl het de opvallend psychedelische snaren en het sterk electrolijntje op de synths zijn die bijvoorbeeld in Blanc en Roses charmeren. Instrumentaal knap. De zang maakt jammer genoeg niet altijd die indruk… Het bijzondere aan dit tweetal is dat ze elkaar nog steeds niet ontmoet hebben. Anton Berezin (Wolfstream, Seven Knives) en Jordi Sorder (O89) creëren samen in een digitale ruimte wave-gelinkte sounds waarbij ze vanuit een gedeelde passie grensoverschrijdend musiceren.
LXB
Twee iconische drummers uit het vroege postpunktijdperk brengen nog dit jaar een album uit onder de naam LXB. De heren in kwestie zijn Lol Tolhurst (The Cure) en Budgie (Siouxsie And The Banshees, The Creatures) en ze zijn samen toe aan hun debuut. Dat maakten ze bekend tijdens een interview voor Sirius XM voor World Goth Day.
Toen The Cure in 1979 het voorprogramma voor de Banshees tijdens de Join Hands-tour speelde, ontmoetten ze mekaar voor het eerst. “We zijn duidelijk twee drummers, dus het is heel erg ritmisch”, zei Tolhurst over hun nieuwe muziek. Budgie voegde toe: “Het is een echte samensmelting van vroege Cure en Creatures. Het is geen van beide dingen in zijn geheel, maar het klinkt erg als ‘de geest van 77′.” De kans bestaat dat we ook Kevin Haskins (Bauhaus, Tones on Tail en Love and Rockets) horen opduiken, want het project was aanvankelijk als trio gestart. “In het begin waren we met z’n drieën en hebben we wat dingen gedaan, en toen moest Kevin met Bauhaus gaan spelen”, zei Tolhurst. En touren hebben ze gepland voor 2021.
PETER GODWIN
Een klassieker uit de newwavewereld is hij zeker wel. De Brit Peter Godwin was lid van de band Metro, maar maakte ook furore als soloartiest en songwriter met de cultsong Images Of Heaven, Criminal World, die door David Bowie werd gecoverd, en zijn danshit Baby’s In The Mountain begin jaren tachtig. Ook vandaag nog actief, want 2 jaar geleden stond hij op het podium van W-Fest en nu bracht Godwin net zijn nieuwe track You! uit.
BIOMECHANIMAL
De Britse industrialformatie Biomechanimal neemt je sinds 2013 mee op hun sterk industrieel pad. Deze week verscheen hun nieuwe single Haksal (학살), die je best kan beschrijven als een liefdesbrief aan modulaire synthese en mid-tempo basmuziek. De Haksal-single gaat gepaard met een remix door noisevetereaan ESA: Electronic Substance Abuse en de opkomende industriële basproducent Social Kid. Een furieuze mix van industrieel ontworpen klanken en moderne electronic dance music.
COSSE
De Franse postrock-, noiseband Cosse bracht net hun nieuwe single The Ground uit, als voorproefje van hun ep Nothing Belongs To Anything, die op 12/6 verschijnt via de labels À Tant Rêver du Roi en Grabuge Records. Ergens tussen postrock en noise brengen ze scherpe melodieën in een vloeiende sound, waarin je de stijl van Girl Band, Slint en Sonic Youth herkent. Nothing Belongs To Anything verschijnt digitaal, op cd en op 12” vinyl.
FATAL CASUALTIES
Hun nieuwe videoclip ziet er prachtig uit en daar zit de samenwerking met de Animation Sörängens folkhögskola voor iets tussen. Bij de single It Could Have Been You, brengt de Zweedse band Fatal Casualties een knappe animatie uit. Een track die je zal terugvinden op hun nieuwe album Lullaby For Helsinki, dat op 30/6 verschijnt, maar die je nu al kan voorbestellen.
It Could Have Been You klinkt artistiek sterk, met een fluisterende geest die ons gestaag meeneemt langs rollende ritmes en sterk elektronische paden, gevuld met spannende tremors en geheimzinnige synths.
VIOLENT SCENES
Violent Scenes is het nieuwe Griekse theater. Met de les van Euripides en Godard in het achterhoofd, veracht het de tv-theatervoorstellingen en verklaart het dat tragedie niet gewelddadig is. Violent Scenes is een poging om mens te zijn. Bitterzoet gebroken klinkt Zebra OPN, de single die net een videoclip kreeg en op hun ep Stimmung terug te vinden is. Het is een herinterpretatie van de track Zebra door de electro-artiest Oneothrix Point Never.
Na hun debuutalbum Know By Heart (2017), gericht op de goddelijke herinnering van mensen, praten ze in Stimmung over eenzaamheid, nostalgie, angst en liefde. Tegenwoordig wordt de mens verteerd door werk: mentaal werk, kenniswerk, schermwerk. Luistert hij nog steeds naar de stem van het lichaam of werd zijn instinct grijs zoals zijn geest? Is liefde vinden nog steeds de oplossing? Of zou de mens tevreden zijn om zijn eigen ’toon’ te herkennen?
De Italiaanse band bracht de ep reeds vorig jaar uit in Italië, maar hij verschijnt op 12/6 ook op de Europese markt via het label Angapp.