Luminous Dash BE

Uitheems Geduister #70.

Uniek samensmelten tot één donkere massa of elk afzonderlijk in een aparte duisternis… Liefhebben doe je nooit alleen. Huilen trouwens ook niet. Nog wat ondersteboven van het nieuws dat Gang Of Four afscheid moest nemen van Andy Gill. En tegelijk ook de schoonheid van poëzie in teksten blijven zoeken. Ook deze week brengt Uitheems Geduister donkere troost en sinistere liefde met deuntjes van SpankTheNun, Saigon Blue Rain, Death • Becomes • Her, Molchat Doma, Monoplan, Death Comes Crawling, La Lune Noire en drie nieuwe releases in de UPRGOLD-serie van het Unknown Pleasures -label van Follow Me Not, Larme Blanche en Chemical Waves.

SPANKTHENUN

Een kersvers album van de electro-/industrialformatie SpankTheNun is net verschenen. Aan het album Initial Decay Control werkten o.a. Scott Fox (iVardensphere) en Slighter mee bij de productie, maar ook muzikanten als Claus Larsen (Leaether Strip), Zoog (Angelspit) en Jay Ruin. SpankTheNun wou met dit album zowel vernieuwende, energieke EBM-clubsounds laten horen, maar even goed de oldschool industriële beats.

Facebook / Bandcamp

SAIGON BLUE RAIN

Van de etherische coldwave-, synthwave-, darkpopband uit Parijs krijgen we de wondermooie single We Ask For Pain, met bijhorende videoclip. Met daarbovenop ook een fijne nieuwe remix met nummer werd onder handen genomen door de eigen basspeler Zus, die er op eigenwijze manier een dansbare track van maakte.

Facebook / Bandcamp / Instagram

DEATH • BECOMES • HER

Ook uit Kuala Lumpur (Maleisië) donker nieuws deze keer, want de batcave-, postpunkband Death • Becomes • Her liet ons stiekem al even meeluisteren naar hun single Tonight. Bij hun start in 1994 waren ze een van de weinige Maleisische bands binnen het genre. Elektronische postpunkpioniers terplaatse dus. Na een split van 13 jaar keerden ze in 2016 terug in originele bezetting en voegden er nog twee nieuwe bandleden aan toe. We kunnen alleen nog maar meedelen dat we samen met jullie uitkijken naar die nieuwe, gedreven en mysterieuze creatie, die de eerstkomende vrijdag de dertiende verschijnt. Een voorloper van een nieuwe plaat?

Facebook

MOLCHAT DOMA

Nieuws uit Wit-Rusland, want daar zit de synthpop-, darkwave-act Molchat Doma vanaf nu onder de vleugels van het label Sacred Bones, wat er voor zorgt dat hun eerste twee albums heruitgegeven worden. S Krysh Nashikh Domov en Etazhi verschijnen dus opnieuw op 27/3. Na drie jaar samenspelen is de band ook toe aan een derde album, dat later dit jaar zou volgen. De bandnaam betekent niets meer dan ‘huizen zijn stil’, maar hun sound klinkt donker en dansbaar met een flinke portie goth-ethos, waar de diepmonotone  Russische vocals van Egor Shkutko voor iets tussen zitten, bijgestaan door Roman Komogortsev op gitaar, synths en drum en Pavel Kozlov op bas en synths.

De heruitgave van de eerste twee albums kan je nu al bestellen, voor het nieuwe album is het wachten tot de herfst.

De drie heren zijn ondertussen ook flink aan het touren en passeren op 23/2 in de Botanique in Brussel met hun Storm Over Europe Tour pt.II. Dit optreden is jammer genoeg al uitverkocht, maar wie even de grens over wil kan Molchat Doma ook op 29/2 in Lille of op 1/3 in Nijmegen aan het werk zien.

Facebook / Spotify

MONOPLAN

Op zijn debuutep Звёзды над нами (The Stars Above Us) laat de Russische Dmitry Philippov met zijn post-punk/cold wave/lo-fi DIY-project Monoplan 4 tracks horen. Vol van lichte synthaccenten krijgen we toch wel vier erg verschillende tracks te horen. Van energiek nerveuze dansbare tracks, tot eentje die wat (voor ons net iets té) melig klinkt. Maar ga deze zeker ontdekken, want o.a. Time is een erg pittige track, die eigenzinnig wijs klinkt.

Bandcamp

DEATH COMES CRAWLING

Van dezelfde vader als Midnight Odyssey, The Crevices Below, Tempestuous Fall is ook het gothrockproject Death Comes Crawling. Ten tijde van de eerste release Looking for Semblance (2017) was Death Comes Crawling een andere entiteit. Omdat ze veel meer gothrock postpunk klonken, lagen deze vijf nummers een viertal jaar ‘in slaap’. Deze release overbrugt een kloof tussen Midnight Odyssey en Death Comes Crawling, als een venster op het verleden en werd daarom vastgelegd op de ep In My Memories, Old.

Facebook / Bandcamp

LA LUNE NOIRE

Van het Nederlandse duo La Lune Noire kregen we net een lyricvideo bij het nummer Hate, een nummer van hun laatst verschenen, vierde album Dictator.

Strakke ritmes en synths, snijden dansbaar doorheen de stevige gitaarakkoorden die het nummer de nodige hardheid en dynamische agressie geven.

Facebook / Website

UPRGOLD-serie van UNKNOWN PLEASURE

Om af te sluiten nog drievoudig nieuws binnen de UPRGOLD-serie van het label Unknown Pleasure. Het label bouwt hiermee een collectie van albums op, van bands die alleen de hartslagen die de meest gevoelige zielen kunnen raken, konden vastleggen in hun melancholische of mistige sound. En daarin blijken Follow Me Not, Larme Blanche en Chemical Waves goed te slagen.

FOLLOW ME NOT

De Franse band Follow Me Not verwijst in hun nummers naar de huidige postpunkscene met hun subliem eenvoudige melodieën, waar ze koude shoegaze-invloeden in verwerken. Album na album mengen ze wave, indie- en dreampop op eigenwijze manier. Hun zevende album Vanishing Smile is er dan ook eentje dat perfect binnen de reeks past. Het album is digitaal verkrijgbaar, op cd en lp.

Facebook / Bandcamp

LARME BLANCHE

Het was de eerste keer dat Unknown Pleasure een project onder hun dak huisden, zonder dat ze de identiteit van de artiest kenden. Compromisloze, stedelijke poëzie brengt Larme Blanche in ogenschijnlijk muzikaal minimalisme. Verslavende refreinen die je niet onverschillig laten, een zeldzaam teksttalent, grote helderheid en duisternis doen tegelijk denken aan projecten als Dernière Volonté, Violence Conjugale, Position Parallèle of Taxi Girl.

Facebook / Bandcamp

CHEMICAL WAVES

De Italiaanse band Chemical Waves brengt het album Even When We Fall Apart in de UPRGOLD-reeks binnen. Elke titel wordt hier gezongen door een andere zanger van opkomende groepen uit de nieuwe postpunk-, coldwave- en minimalwavescenes of oude donkere undergroundbands (Bedless Bones, L’Avenir, Closed Mouth, HIV +, Virgin Tears,…). Het resultaat is een schoonheid met obscure stukken en tegelijk epische maar subtiele belichtingen door de zang- en gitaarlijnen.

Bandcamp / Soundcloud / Facebook

Artwork Uitheems Geduister door Wesley Dewanckel: Facebook / Instagram

Mobiele versie afsluiten