Terwijl het nieuwe jaar zich bijna aandient als een lege dansvloer, wacht nieuwe muziek niet op toestemming. Ze trekken lijnen van toen naar straks, van kille synths naar warme onrust, van industriële ritmes naar emotionele erupties. Het Uitheems Geduister, deze week met nieuw werk van Damien Cain, Now After Nothing, Amulet, The Halo Trees, Scherbentanz, The Fair Attempts, The Nine Lands Of Oblivion en Too Much Light.

Facebook / Instagram
DAMIEN CAIN
De ‘Meester van de Melancholie’ noemen ze hem, met nummers vanuit de donkere zijde van zijn hart. De Duitse Damien Cain verhuisde in 2020 naar Ierland, op zoek naar een nieuwe start na jarenlang in diverse genres en rollen binnen de Europese muziekindustrie te hebben gewerkt. Wat hij daar aantrof, zegt hij, was “een plek waar de herrie eindelijk verstomde en de ideeën weer terugkwamen.” Die hernieuwde focus vormde de basis van zijn nieuwe album Standarte, een meeslepende mix van moderne alt-rock, melodische metal, gothic-invloeden en filmische melancholie.
Een aanzienlijk deel van het album werd gemixt in de gerenommeerde Hellfire Studios in Dublin door Ivan Jackman, die eerder werkte aan onder andere Hozier’s Take Me to Church, maar ook aan nummers van Sinéad O’Connor en The Dubliners. Cain schrijft Jackman de verdienste toe dat hij heeft bijgedragen aan de dynamisch-emotionele sfeer van het album: “Ivan begreep meteen wat ik voor ogen had: iets moderns, soms heavy, maar geworteld in storytelling en sfeer.”
Muzikanten uit Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Finland, Duitsland, Argentinië, Brazilië en de Verenigde Staten leverden bijdragen in de vorm van gitaren, synthesizers, zang en strijkers. Ondanks deze internationale samenstelling voelt de plaat geworteld in de Ierse creatieve energie, een mix van warmte, duisternis, ingetogenheid en emotionele diepgang die kenmerkend is voor het rock- en folk-erfgoed van het land.
Zeventien behoorlijk zware tracks, waarin invloeden van alle donkere genres versmelten, met kenmerkende powerdrums, knappe zanglijnen en melodische synths en gitaren.
Standarte is digitaal, op cd en op vinyl verschenen.
Website – Instagram – Facebook
NOW AFTER NOTHING
De Amerikaanse darkwaveband Now After Nothing komt met een bijzonder nummer op de proppen! Entangled is het laatste nummer van het nieuwste album van de band, Artificial Ambivalence. Een nummer dat nogal onorthodox is om als single uit te brengen, want het is er eentje met een twee minuten durende, dromerige instrumentale introductie en een unieke songstructuur en net daarom ook de favoriet van Matt Spatial, oprichter van Now After Nothing: “Het is een van mijn favoriete nummers die ik ooit heb geschreven. Ik wilde er per se een visuele dimensie aan toevoegen. Van de rustgevende intro tot de climax, een kakofonie van meerdere, in elkaar overlappende stemmen (die de chaos en intensiteit van emoties weergeven), is het absoluut het meest ambitieuze nummer dat ik ooit heb geschreven en opgenomen.”
Samen met drummer Michael Allen verdraaien ze klassieke roots tot moderne klanken, wat resulteert in een geluid dat even kronkelig als woest is.
Het nummer gaat over de realiteit van volledig opgeslokt worden door mensen (of dingen) die niets anders doen dan enorme hoeveelheden chaos en angst in onze wereld brengen. De tekst van het nummer beschrijft een moment van helderheid, waarin de protagonist fysiek en emotioneel worstelt om zich los te maken van de situatie.
Het concept achter de bijhorende videoclip was om de tekst opnieuw te interpreteren door middel van een reeks wazige en grotendeels dromerige scenario’s, die herinneringen, gevoelens en een algemene golf van emoties weerspiegelen.
Entangled is digitaal verschenen op de ep Artificial Ambivalence.
AMULET
MJ Phoenix en Stephanie Stryker zetten samen een basgedreven electro-industrial rockgeluid neer met krachtige vrouwelijke zang, melodieuze hooks en emotioneel geladen optredens. Trek je stoerste laarzen aan, dim de lichten en maak je klaar voor een duistere, dansbare bezwering, want het Amerikaanse duo Amulet laat Purification horen: een ep met zeven tracks die de meest betoverende momenten van hun album Katharsis herinterpreteren met een frisse, rauwe sound, krachtige bas en een scherpe rand.
Met clubklare versies van gastartiesten Interface, Tragic Impulse, The Synthetic Dream Foundation en Amulets eigen magische sound, bruisen deze nummers van nieuwe intensiteit. Van gothic rock tot industrial, van rauwe crunch tot progressieve dancebeats.
Purification bevat ook de eerder niet digitaal uitgebrachte, ongecensureerde versie van Dirty Hard Beats: rauw, compromisloos en eindelijk vrij om precies te zeggen wat het bedoelt.
Purification is digitaal verschenen.
Website – Facebook – Instagram – Bandcamp
THE HALO TREES
De Berlijnse indiepop-/postpunkband The Halo Trees maakt plaats voor warme melancholie met hun nieuwe single Totems.
Tussen de maskers van sociale media en oude symbolen confronteren ze ons daarin met digitale afgoderij. Een hypnotiserend, langzaam opbouwend nummer dat de grenzen tussen indie rock-melancholie en postpunk intensiteit doet vervagen. Ondersteund door diepe, resonerende drums, donkere baslijnen en een altijd aanwezige viool, pulseert het nummer als een ritueel in het tijdperk van algoritmes, met de innemende stem van Sascha Blach.
“Totems reflecteert op onze collectieve overgave aan digitale godheden – sociale media, technologie en de zorgvuldig gecreëerde maskers die we dragen. De tekst navigeert door een wereld van virtuele avatars en gepixelde geloofsovertuigingen, waar oude symbolen vervagen onder de koude gloed van schermen en de zoektocht naar verbinding een eenzame simulatie wordt.”, vertelt de band.
Tussen betonnen jungles en kunstmatige warmte vertalen The Halo Trees de onrust van onze tijd in poëtische fragmenten en dreunende schoonheid.
Totems is digitaal verschenen en markeert het begin van een nieuw creatief hoofdstuk voor The Halo Trees, dat op weg is naar hun volgende volledige album, waarvoor de release gepland staat in 2026, via COP International.
SCHERBENTANZ
Sinds 2010 staat de Duitse gothic metalband Scherbentanz stevig in de scene, maar met de komst van hun nieuwe zanger Chris Rotten vorig jaar, is de band een nog donkerder, emotioneler hoofdstuk ingeslaan, waarin de intensiteit van industrial samensmelt met een beklijvende kwetsbaarheid. Ze treden met hernieuwde energie uit de schaduwen…
Het voorbije jaar toerden ze door Duitsland met hun ‘Phoenix Rising Tour’, waaruit ze drie nieuwe kleppers van songs uitbrachten.
Halbes Herz is een nummer over levensondersteuning, hoop en het ethische dilemma van de moderne geneeskunde. Tussen chirurgische kilheid en de emotionele wil om te overleven bouwt het een dramatische spanning op – intens, hartverscheurend en angstaanjagend relevant.
Een nummer over macht, controle en emotionele afhankelijkheid krijgen we met Schrei Für Mich. Donker, dominant en vol innerlijke afgronden. Met een stuwend ritme, een pakkende hook en een duistere esthetiek is het een compromisloze afdaling in de diepste krochten van menselijke relaties.
Lucia lijkt licht te brengen in donkere tijden, met zware riffs, donkere synthesizers en de krachtige zang van Chris Rotten.
Gothic metal met een Duitse ziel – emotioneel, meeslepend en intens.
De tracks zijn digitaal verschenen.
THE FAIR ATTEMPTS
De Finse industrialband The Fair Attempts verwelkomt het nieuwe jaar met een beklijvende nieuwe single, Anniversary of Our Destruction. In tegenstelling tot hun gebruikelijke bombastische mix van industrial rock en metal, begeeft oprichter Timo Haakana zich samen met zijn vrouw en tekstschrijfster Starwing op het terrein van gothic dancemuziek, doordrenkt van diepe emotie.
De track heeft een heel persoonlijk verhaal. Haakana legt uit: “Onze trouwdag was een mooie, romantische dag met onverwachte wending. Er ging die dag van alles kapot. We lachten samen om de schade die de dag had aangericht, en zo werd die speciale dag de ‘Anniversary of Our Destruction’.”
De boodschap achter het nummer is dat we leven door onze ondergang heen en dit pad allemaal – collectief – bewandelen. Het zijn donkere tijden…
Anniversary Of Our Destruction is digitaal verschenen.
Bandcamp – Facebook – Instagram
THE NINE LANDS OF OBLIVION
F. … Veel meer info krijgen we niet over de Portugese solo-artiest die achter het project The Nine Lands Of Oblivion zit.
Deze liet nl. zijn debuutalbum Black Chamber Music op de wereld los. Een middeleeuwse koortsachtige droom door spookachtige kamers en oude crypten en dat in slechts twee instrumentale tracks – elk wél van om en bij de twintig minuten.
Er wordt geen woord verteld, maar er is zoveel te beleven. Erg filmisch qua opbouw, worden we in een genre meegesleurd, dat ergens spookt tussen dungeon synth, horror synth en dark ambient.
Soundtracks voor gezellige feestdagen? Wel om je doodsbang terug te trekken in je eigen spookhuis!
Black Chamber Music is digitaal en in beperkte oplage op cd verschenen.
TOO MUCH LIGHT
Too Much Light, het in Vancouver gevestigde gothic popproject van Jenny Kirby, Sean Keane en Parris Florence, heeft zojuist een antikapitalistische mash-up uitgebracht van twee klassieke gothicwerken: Head Like A Hole van Nine Inch Nails en hun eigen, queer interpretatie van de beelden uit Charles Dickens’ klassieker A Christmas Carol.
Kirby legt uit: “Het was de bedoeling om twee productieve creatieve werken te combineren met een antikapitalistisch thema dat persoonlijk en artistiek van grote invloed op me is geweest. Ik wilde thematische parallellen trekken tussen de twee en hun relevantie benadrukken, ondanks het feit dat ze 150 jaar na elkaar zijn gemaakt. Kunst is krachtig en kunst is verzet. Het is een manier om systemische onderdrukking te bestrijden door middel van geweldloosheid en een culturele impact te hebben. Ik wilde ook Dickens’ thema van sociale verantwoordelijkheid door middel van representatie in de media verder uitwerken. Het is een onderwerp waar Sean, Parris en ik erg gepassioneerd over zijn. We zijn een queer band met een BIPOC-lid en weten uit eigen ervaring hoe waardevol het is om gezien en vertegenwoordigd te worden in de media. We erkennen ook onze macht en verantwoordelijkheid als makers en wilden een diverse en inclusieve cast van personages.”
Huppa! Muziek met meer dan één boodschap! En die brengen ze krachtig over, zowel auditief als visueel.
De video toont Dickensiaanse geesten in travestie. Kirby, die zich identificeert als non-binair en panseksueel, verschijnt als de androgyne geest van Jacob Marley. Florence vertolkt een dragking-versie van de Geest van het Heden en Spencer Densmore speelt een dragqueen-versie van de Geest van het Verleden. De afgebeelde heterokoppels zijn ook bewust interraciaal. Andere lokale artiesten uit de duistere alternatieve muziekscene van Vancouver verschijnen in de video: Stephen Hughes van Bleached Heat en Bruce Wilson van RxHx.
Too Much Light is momenteel bezig met de opnames van hun debuut-ep Exposure, die in 2026 zal verschijnen, samen met een reeks videoclips. Deze mash-up-track is alvast digitaal te vinden!
Bandcamp – Instagram – Facebook