Onder een sluier van klanken, rook en verlangen, klinkt muziek als zwarte zijde over een wonde, zacht maar scherp. Hier ademt het duister met ritme, fluistert de melancholie in synthlijnen die glanzen als koude sterren. En ergens, diep onder die lagen van echo’s, herinnert november ons aan een oude stilte. Het Uitheems Geduister, deze week met nieuw werk van Vlimmer, Cathedral In Flames, Assemblage 23, Magic Wands, Abscence, Hideclose, Brittany Bindrim, Frenchy And The Punk en Vox Umbra.

Facebook / Instagram
VLIMMER
Achter het Berlijnse project Vlimmer zit Alexander Leonard Donat (Fir Cone Children, Assassun) als muzikale brein, als één van de meest originele figuren in de hedendaagse darkwave. Deze week brengt een nieuwe 2-tracker tot bij ons, met Cystacanca b/w No Cars Go.
Cystacanca klinkt als een dans tussen de schaduwen van een muur van sombere synthesizers, industrial ritmes en een stem die lijkt op te duiken uit de diepten van een vervormde droom. Blieps flitsen speels heen en weer, hoewel het schots, scheef en bitter klinkt!
De tweede track is een ‘covertje’. Maar we weten dat dat bij Vlimmer niet zomaar een covertje is! Noisy, verwrongen en tegelijk donker dromerig klinkt deze versie van Arcade Fire’s No Cars Go.
Cystacanca b/w No Cars Go is digitaal verschenen via Blackjack Illuminist Records.
CATHEDRAL IN FLAMES
De Praagse gothicrockband Cathedral In Flames sluit het hoofdstuk Count to Nine af. Dat album – dat vorig jaar uitkwam – kreeg positieve recensies, zowel in Tsjechië als daarbuiten. Als laatste knipoog naar het album heeft Cathedral In Flames een remix uitgebracht van The Gate, bewerkt door niemand minder dan John Fryer. Voor The Gate (The Path Remix) concentreerde hij zich op de duistere aspecten van het nummer, dat thema’s van verslaving in het moderne stedelijke landschap verkent en het een spookachtig dansvloergevoel gaf.
Tegelijkertijd heeft de band met John gewerkt aan nieuw materiaal en zich verder voorbereid op liveoptredens. Om hun sonische palet uit te breiden, heeft de band de drummer Barney Estrada uitgekozen, die zowel op aankomende opnames als op het podium zal verschijnen tijdens toekomstige liveshows. Estrada zegt: “Al sinds mijn tienerjaren ben ik verslaafd aan gothicrock. Er zijn immers niet veel drummers die Dr. Avalanche als hun held zouden beschouwen. Ironisch genoeg heb ik nog nooit in een volwaardige gothicrockband gespeeld – tot nu. Ik ben dolblij dat ik eindelijk mijn jeugddroom kan vervullen, en wel met de beste gothicrockband die er is. Ik ken Cathedral In Flames al sinds de jaren 90 en heb ze altijd gezien als een fenomeen buiten tijd en ruimte. Hier deel van uitmaken is zowel een eer als een enorme motivatie. Ik hoop dat ik kan helpen de lat nog hoger te leggen.”
De afgelopen jaren heeft Cathedral In Flames opgetreden zonder drummer, dus het perfectioneren van het nieuwe materiaal met live percussie zal nog een paar maanden duren.
Gatsby voegt eraan toe: “Johns remix heeft me omvergeblazen. Hij haalde de diepste duisternis uit het nummer en veranderde het in een dichte essentie van duistere elektronica. Wat betreft het aantrekken van een live drummer: iedereen weet dat dat vroeger een lastige opgave voor me was. Maar toen ik Barney ontmoette en hij me vertelde dat zijn drumidool Dr. Avalanche was, was ik meteen overtuigd. Hoe kon ik nee zeggen? Bovendien, als we van plan zijn om het podium op te gaan, geven live drums de show precies de energie die we nodig hebben!”
Laat ons hopen dat ze dan ook even langs ons land passeren, om dat te checken!
The Gate (The Path Remix) door John Fryer is digitaal verschenen.
ASSEMBLAGE 23
De Amerikaanse electro-industrial- /synthpopartiest Tom Shear brengt al sinds de eeuwwisseling platen uit onder de naam Assemblage 23 en bracht met zijn debuutalbum Contempt een lichte schokgolf teweeg in een scene die voornamelijk werd gedomineerd door Europese projecten. Latere albums hielpen hem zich te vestigen als een van de leiders van de future pop-beweging die begin jaren 2000 de underground dansvloeren veroverde.
Wat Shears werk altijd heeft onderscheiden van dat van de meeste van zijn tijdgenoten, is de zeer persoonlijke en herkenbare manier waarop zijn songteksten klinken. Hij snijdt vaak moeilijke onderwerpen aan zoals zelfmoord en depressie. Hij bracht deze week met zijn soloproject Assemblage 23 zijn tiende album uit. En dat is het eerste in vijf jaar tijd, sinds Mourn.
Null laat tien tracks horen in de stijl van VNV Nation, alleen klinken die een stuk somberder en meer duister dan die Duitse futurepop-legende en dat is vooral te wijten aan het stemtimbre van Shear. Maar ons hoor je niet klagen daarover. Wij houden het liefst wat somberder en duister.
Null is digitaal, op cd en op vinyl verschenen via Metropolis Records.
MAGIC WANDS
Vanuit Los Angeles laat het dark-dreampopduo Magic Wands opnieuw van zich horen met hun nieuw album Cascades.
“We wilden een gevoel van beweging en energie vastleggen, zoals stromend water dat uit een fontein stroomt of over bergen een landschap in stroomt”, aldus Dexy Valentine. “Water staat voor het vrijkomen van energie, emoties, creativiteit en een visie.” En die golvende beweging zit in elk van de 10 nummers atmosferisch en sonisch vervat.
“Het is ontstaan uit een fascinatie voor hoe het verleden in ons blijft hangen en de ruimtes verkent waar tijdlijnen in elkaar overvloeien”, leggen ze uit. “Ik heb een boek over de Wereldtentoonstelling van Chicago in 1893 dat een groot deel van de plaat heeft geïnspireerd”, voegt Chris Valentine toe. “Het bevat afbeeldingen van een grote Colombiaanse fontein, en daar is het idee voor Cascades vandaan gekomen. Het album is sterk water gericht, zowel qua geluid als qua teksten.”
Doordrenkt met de geest van eeuwenoude poëzie, gothic romantiek en mythe, pulseert Cascades met postpunk- en dreampopgeluiden. Als een magisch gefluister in de wind langs het maanlicht…
Cascades is digitaal en op vinyl verschenen bij Metropolis Records.
Facebook – Bandcamp – Spotify – Website
ABSCENCE
Het Britse black- / gothic-/ metalensemble Abscence laat tragische onsterfelijkheid horen in hun nieuwste lyric video Under the Moon’s Glance. “Let the moonlight guide you, and may you never look away.”
In dit hoofdstuk van Abscence’s duistere odyssee ontrafelt Under the Moon’s Glance een verhaal van verlangen, bloed en nachtelijke mijmeringen. De combinatie van bezwerende melodie en rauwe intensiteit, zet romantiek en de ondergang van vampierenliefdes in de (bloedrode) verf. In een nineties black- en gothmetalsound, krijgen we intense, symfonische texturen en rijke vocalen in duet met een vrouwelijk melodische zang en mannelijke grunts te horen.
Under the Moon’s Glance is vanaf nu voorzien van een knappe videoclip en is een nummer dat je terugvindt op Abscence’s laatste album Enigma. In negen epische nummers vertelt Enigma het tragische verhaal van twee vampiervrouwen, verbonden door bloed, toewijding en verraad.
HIDECLOSE
Het gothic metalrockproject hideclose presenteerde voorbije week zijn debuutep Nocte Mutamur (By Night We Are Changed), een gothic novelle in vijf delen. hideclose is het project van Lenn Vane, een componist en verhalenverteller uit Berlijn. Zijn creaties combineren duistere, met doom geladen riffs met verhalende precisie en verkent thema’s als spiritueel verval, droomlogica en het heilige groteske.
Nocte Mutamur ontvouwt zich als een gothic novelle die zich afspeelt in het Victoriaanse Londen van 1889. In de vijf nummers volgen we professor Dario Valperga, een religiewetenschapper wiens fascinatie voor het kwaad hem meesleept in visioenen, rituelen en een realiteit die instort onder haar eigen schaduwen.
Elk nummer markeert een hoofdstuk in Dario Valperga’s afdaling – van de spookachtige visioenen van A Haunted View tot de verboden rituelen van Sacred Play, de obsessieve twijfel van The Darkness Draws Near, de schokkende moord in A Fatal Meeting en de transformatie bij volle maan in Nocte Mutamur, waar gevaar en redding in de schaduw samensmelten.
Orgelgeluiden die theatraal omvergeblazen worden door onstuimige, wild grommende riffs en een ijskelderstem die ons verhalend door de tracks loodst! Met Nocte Mutamur nodigt Lenn Vane de luisteraars uit in een wereld waar horror heilig wordt en de waarheid onthult. Een nachtelijke reis door geluid en verhaal, waarbij elke noot een nieuwe stap in de schaduw markeert.
Nocte Mutamur (By Night We Are Changed) is digitaal verschenen.
BRITTANY BINDRIM
De darkwave/synthpopdiva Brittany Bindrim liet haar album Counterpoison op de wereld los. Een album dat filmische sfeer combineert met slopende beats, zware synths en emotioneel geladen zang. Het markeert een rauwere, snellere evolutie van Brittany Bindrims debuutalbum Velella Velella uit 2024 en duikt in thema’s als dualiteit, verzet en vernieuwing. In de kern gaat Counterpoison over transformatie, als een tegengif voor de gifstoffen die ons zowel individueel als collectief aantasten. De titel weerspiegelt het idee van kunst als remedie: een middel om pijn, verraad en maatschappelijk verval om te zetten in zelfkennis en empowerment.
Dat alles zette ze om in een gejaagd, wild geluid dat qua genre erg ruim graaft om eruit te springen met een originele, opvallende sound en energie!
Counterpoison is digitaal, op cd en op vinyl uitgebracht.
FRENCHY AND THE PUNK
Het Frans-Amerikaanse postpunk-/ powerhouseduo Frenchy and the Punk bracht hun nieuwe single Not Under Your Spell uit. Urgent, dwingen de Franse Samantha Stephenson en New Yorkse Scott Helland om ons met elk woord en elke noot nooit te laten verleiden door krachten die ons zouden kunnen ontkrachten. Om door te zetten, wat er ook gebeurt… “Keep going if you’re going through hell.”
In een tijd waarin zoveel desillusie heerst, is Not Under Your Spell een tegengif om ons in beweging te krijgen, niet alleen op de dansvloer, maar vandaag en op elke vloer. Krachtige vocalen, een stuwende gitaar, een synthhook en beats! Love this one!
Not Under Your Spell is digitaal verschenen.
VOX UMBRA
Afsluiten doen we met een debuut! Dat komt deze keer van een trans-Atlantische duo: Vox Umbra. Als voorloper op hun nieuwe album dat eind november uitkomt, krijgen we Codl Heart, een nummer over emotionele afstand en de moeilijkheid om barrières tussen mensen te doorbreken. De tekst gebruikt beelden van kilheid en stilte om frustratie, onthechting en de worsteling om te communiceren te midden van onverschilligheid of onbegrip uit te drukken.
Als darkwaveduo dat volledig online werkt, tussen Seattle en Frankrijk, zijn afstand en scheiding ingebouwd in het creatieproces voor Vox Umbra en die ervaring heeft de toon en het perspectief van het nummer beïnvloed. Cold Heart weerspiegelt het gevoel van proberen die ruimte te overbruggen, of het nu persoonlijk of digitaal is.
Het nummer combineert darkwave- en electro-elementen, met gelaagde synths, stuwende drums en dubbele vocalen. Het proces op afstand droeg bij aan de sfeer en textuur van het nummer.
De bijhorende videoclip weerspiegelt de sfeer van het nummer: grimmige beelden, minimaal licht en een gevoel van afstand tussen figuren en omgevingen. Het gaat minder om een specifiek verhaal en meer om het overbrengen van isolatie en contrast: aanwezigheid versus afwezigheid, warmte versus kou. De visuele stijl weerspiegelt de identiteit van Vox Umbra als een duo dat samen over continenten heen creëert. Mystiek en betoverend gelaagde zang. Knap meeslepend!
Cold Heart is digitaal verschenen.