Luminous Dash BE

Uitheems Geduister #279

Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook Instagram

“Het leven waarin niets ooit onverwacht was. Of ongemakkelijk. Of ongebruikelijk. Het leven zonder kleur, pijn of verleden.” Voor dàt leven, dat Lois Lowry ooit beschreef, hebben we geen passende deuntjes. Voor al de rest is er het Uitheems Geduister, deze week met nieuws van Dystopia, For All The Emptiness, The Cassandra Complex, Pure Obsessions & Red Nights, Cathedral In Flames, Korax Mvd, Eva X, Airman, The City Gates en unitcode:machine.

DYSTOPIA
De Nederlandse blackmetalband (met leden van Pulverized en Ex-Ancient Rites), Dystopia, laat een eerste single horen uit hun aankomende album De Verboden Diepte I: Veldslag op de Rand van de Wereld.

Blackmetal met postatmosferen en een middeleeuws randje horen we in Dood Van De Wachters. De trompetten zorgen wellicht voor dat sfeertje uit de ‘donkerste’ eeuwen in de geschiedenis. En de afwisseling tussen snelle headbangmomenten in metalrazernij met atmosferisch rustigere passages voor het postmetaltintje. Heidens klinkt het ook. Knap melodisch, doch voorzien van klassieke akkoorden en riffs en ontploffend drumwerk.

Dood Van De Wachters zal je terugvinden op het vierde Dystopia-album, De Verboden Diepte I: Veldslag op de Rand van de Wereld,dat digitaal, op cd en op vinyl verschijnt op 26/4 en je reeds kan voorbestellen bij Immortal Frost Productions.

Facebook / Bandcamp

FOR ALL THE EMPTINESS
For All The Emptiness
 uit Toronto (Canada) is terug met een nieuwe single en een aantal remixen in hun EBM-/ electrostijl. Sell The Sins is een nummer van op de ep Used And Violated.
Het gaat over hoe archaïsche overtuigingen en ideeën vriendelijke mensen kunnen corrumperen. De tekst bevat een reeks vragen en antwoorden op vragen die suggereren dat corruptie die wordt gepredikt ‘goed’ is.
Wordt het, met al de verachtelijke retoriek tegen verschillende rassen, de LBTQ-gemeenschap en andere buitenstaanders, ooit ter discussie gesteld dat het einde van de haat misschien een betere oplossing is dan deze denigrerende meningen te laten voortbestaan?

De single bevat zeven nummers, waaronder zes gloednieuwe remixen van Moris Black, Sebastian Komor, Esa, Leaether Strip, Rotersand en Assemblage 23, die in talloze EBM-, industrial- en futurepop-clubs niet zouden misstaan.

Sell The Sins is digitaal verschenen, net als de ep Used And Violated.

Facebook / Bandcamp

THE CASSANDRA COMPLEX
De legendarische electro-/ postpunkband The Cassandra Complex ontstond 40 jaar geleden, in een kelder in Leeds (VK), met Rodney Orpheus, Paul Dillon, Andy Booth, een verzameling goedkope tweedehands gitaarpedalen, synthesizers en drummachines. Undergroundhits Moskou Idaho, One Millionth Happy Customer en Nightfall volgden, waarmee ze plots bovenaan de indiehitlijsten over de hele wereld stonden.

In 1993 brachten ze het album Sex & Death uit voor een beperkt publiek. Nu, 30 jaar later, heeft de band deze klassieke plaat helemaal opnieuw opgenomen als Death & Sex en zal het eindelijk voor het eerst wereldwijd worden uitgebracht als onderdeel van hun 40-jarig jubileumfeest.

Intussen met een licht veranderde line-up uiteraard. Voor Death & Sex werkten de oorspronkelijke oprichters Rodney Orpheus (zang, synths, drummachines) en Andy Booth (gitaar), samen met muzikanten – die ooit als extra leden wel als eens meespeelden – Chris Haskett (Henry Rollins Band, David Bowie) op gitaar en Mera Roberts (Fairth and the Muse, Black Tape for a Blue Girl) op cello en hun nieuwe bandlid Brent Heinze (Probe 7) op keyboards.

Het album zal, samen met vele andere klassieke nummers uit de volledige 40-jarige backcatalogus van The Cassandra Complex, te zien zijn op de komende CX40-wereldtournee die in maart in Groot-Brittannië begint. De band passeert ook in België, eind augustus op W-Festival!

Death & Sex is digitaal en op cd verschenen bij COP International.

Website Facebook

PURE OBSESSIONS & RED NIGHTS
Pure Obsessions & Red Nights deelde deze week hun nieuwste single When Memories Do Call  met een videoclip, waarin darkwave en alternatieve rock worden gecombineerd met synthpopritmes en gothicondertonen. Een ritmisch donker eighties-sfeer nummer, dat we graag ontmoeten op een dansvloer.

Philippe Deschemin, de creatieve kracht achter het project, legt uit: “Ik ben verheugd om mijn nieuwe single met jullie te delen. When Memories Do Call is van het komende album, dat de Nachttrilogie afsluit. Ik heb de klassieke synths uit de jaren 80 samen met moderne apparatuur. Het doel was om de essentie van de jaren 80 vast te leggen en er een modern geluid en rockdynamiek aan toe te voegen. De saga van Mr. Strangler gaat verder: de nacht is van ons!”

Facebook Spotify Bandcamp

CATHEDRAL IN FLAMES
Vanuit Praag (Tsjechië) laten de gothrockers van Cathedral In Flames hun nieuwe single Pale Rider horen. En deze keer is dat met een western tintje! Want het is bedoeld als een  eerbetoon aan klassieke westerns met muziek van bv. Ennio Morricone. Dat doen ze met de verplichte massieve refreinen, gothicrock, western melodica en galmende gitaren. Met de tekst vertellen ze een duister verhaal van een strijd tegen kanker.

De single komt samen met een horrorclip van een nachtelijke kerkhof, waar lang overleden Cthulhu-revolverschutters tot leven komen onder het toeziend oog van het viertal Ambra, Phil, Gatsby en Billac. Gatsby, die de ernstige wanhopige portretteert, gebruikte zelfs een exacte replica van de hoed van Clint Eastwood in de clip, waarvan het citaat het hele nummer introduceert.

Zanger en tekstschrijver Phil Lee Fall over Pale Rider: “We hebben altijd van western gehouden en deze gebruikt in onze kijk op gothic rock. Dit hebben we tot het uiterste doorgedreven in Pale Rider. Cowboygitaren, schreeuwende cowboys, Clint Eastwood en Lovecraftiaanse poëzie. Totale country-overkill. En toch vuurt het als een heel zwart duivelszwijn op alle cilinders.”

En Gatsby, auteur van de muziek, voegt eraan toe: “Ik hou van westerns, Ennio Morricone, en dat heb ik allemaal in Pale Rider gestopt. Ik schreef een donkergotische cowboy-shuffle met een griezelig demonisch refrein. De mix was een zware strijd. John (Freyer, de geprezen producer, nvdr.) moet veel geduld uitgeoefend hebben om tevreden te zijn, maar het resultaat is de moeite waard! Het is tenslotte het titelnummer van het komende album.”

Pale Rider is digitaal uitgebracht via Musicraft.

Facebook Bandcamp

KORAX MVD
Sinds vier jaar, krijgen we af en toe wat duisters vanuit Montevideo (Uruguay). Zo is er de exerimentele dark-/ industrialband Korax Mvd die hun nieuwe single Ecos onthult met een videoclip.
Dat is alvast een prikkelend voorproefje van het project van Natalia Arocena (bas, gitaar, en zang) en André Godlman (samplers, programmering en synthesizers), die tot hier toe al 2 ep’s en bijdragen aan verschillende verzamelalbums in hun muziekportfolio zitten hebben.

We krijgen een donker, vrij ritualistisch gezang met prikkelende ritmes te horen, die we helemaal niet kaderen binnen het industrialgenre. Een verfrissend gegeven binnen de dark scene, dat wel!

De release van het nummer komt met een visueel opvallende videoclip, waarin AI-aangedreven animatie wordt gecombineerd met de innovatieve montagetechnieken van de band. Deze keuze in videoproductie weerspiegelt de thematische en stilistische voorkeuren van de band, waarbij elementen uit sciencefiction, donkere esthetiek en gotische invloeden met elkaar worden verweven;

Facebook / Bandcamp

EVA X
Dopamine is de neurotransmitter in de hersenen die ons beloont bij het uitvoeren executieve functie en zorgt voor motivatie, opwinding en bekrachtiging. De nieuwe single van Eva X zorgt evenzeer voor opwinding. Met het aanstekelijke Dopamine Blind laat de bruisende zangeres en one-woman-machine Gabrielle Gustafson, opnieuw haar kunnen horen in de stuwende beats, haar pulserende woordenstroom afgewisseld met meeslepend gezang in een rijk afwisselend elektronisch kader.

Dopamine Blind is digitaal verschenen via Distortion Productions.

Facebook – Instagram

AIRMAN
Mystieke stemmen op het strand roepen je toe en lokken je naar een boeiend onderwaterportaal. In zijn nieuwste release neemt de Duitse Airman ons nog dieper mee in de donkere en filmische sferen van darkwave, synthwave, Industrial, acid trance en synthpop met zijn vernieuwde nummer Underwater Portal

Voor de creatie van deze track experimenteeerde Airman met de Propellerheads ReBirth RB-338, een softwareversie van de legendarische Roland TB303. Het kenmerkende geluid van dit instrument wordt ondersteund door moderne tonen, waardoor het nummer een unieke energie krijgt.

Naast de originele track krijgen we ook een remix door de Hongaarse Vainerz, die er een erg groovy synthpopversie van maakte.

Website / Facebook

THE CITY GATES
De postpunkers van The City Gates uit Montreal staan ​​bekend om hun boeiende liveoptredens en worden vergeleken met bands als The Sisters of Mercy, The Chameleons en Ash Code. Ze lieten hun nieuwste single Lapidation horen. Het nummer is een krachtige rit door donkere soundscapes met pulserende beats, massieve gitaarriffs die met zijn energie elke dansvloer in een maalstroom van somberheid verandert.

Hun ‘Lapidation European Tour’ gaat van start in april 2024 en belooft onvergetelijke nachten vol duistere magie. Zo kan je het op vrijdag 19/4 samen met Fragment en The Lost Tapes aan het werk zien op Geleen Calling in Geleen (NL).

Lapidation is digitaal verschenen.

Facebook / Bandcamp

UNITCODE:MACHINE
Eric Kristoffer, al 24 jaar het brein achter het Amerikaanse electro-/ industrialproject unitcode:machine wou na het releasen van zijn album (2023) niet op zijn lauweren rusten. Toch gaf hij één van zijn nummers van dat album door aan zijn vrienden Christopher Hall (Stabbing Westward), Chris Vrenna (NIN, SW, Pigface) en GenCAB, met de vraag om het nummer A Violent End opnieuw uit te vinden

A Violent End is een duister uitdagend nummer dat zich verdiept in het nemen van de ultieme beslissingen en de angst die daarmee gepaard gaat. Welke keuzes zijn er, als je tot het uiterste wordt gedreven, om de verlichting te vinden waar je zo wanhopig naar op zoek bent? Thematisch gezien is het worstelen met deze keuzes om een ​​einde te maken aan iets dat zo integraal of belangrijk is in iemands leven, een keuze waar niemand lichtvaardig naar zou kijken.

De drie artiesten verwerkten hun unieke stijlen in A Violent End. Het resultaat? Een reeks verbluffende remixen die het origineel naar nieuwe hoogten tillen!

A Violent End is digitaal verschenen bij COP International.

Facebook Bandcamp

Mobiele versie afsluiten