Ingehouden witte poederwolken kleuren het Uitheems Geduister van deze week nog donkerder. Met nieuws van Kill Shelter, Defaitism, Vlimmer, Shaârghot, Binary Order, The Sixth Chamber en Antipole.
KILL SHELTER
Het goedontvangen debuutalbum Damage (2018) van Kill Shelter is ondertussen maar liefst vijf jaar oud! En daarom wordt die in limited, special edition heruitgebracht.
Wat mag je verwachten? Niet zomaar een verse hoeveelheid cd’s uiteraard. Nee, de limited edition op cd bevat zowel volledig nieuwe versies als geremasterde tracks. Het album bevat vocale bijdragen en samenwerkingen van een groot aantal wereldwijde undergroundartiesten zoals Hante., Buzz Kull, Delphine Coma, Antipole, undertheskin, Killjoi, The Shyness of Strangers , Iamtheshadow, Ultrviolence, New Haunts en Bragolin. Dat alles, knap verpakt in een zeshoekige luxe soft-touch verpakking met hot stamping van goudfolie.
“Alle nummers op Damage [V] hebben als thema de fysieke en psychologische pijn die we onszelf, anderen en de wereld om ons heen toebrengen. De thema’s zijn donker, dystopisch, melancholisch, introspectief en verontrustend.Veel mensen waren teleurgesteld toen de originele cd zo snel uitverkocht was, dus het leek passend om een vijfjarig jubileumuitgave te doen voor iedereen die hem de eerste keer had gemist,” legt Pete Burns, het brein achter Kill Shelter, uit.
Damage [V] is opnieuw uitgebracht op het undergroundlabel Unknown Pleasures Records.
DEFAITISM
Nieuw, heerlijk Zweeds/ Brits voer uit de rockwereld! Defaitism ontstond pas eind 2022, in een samenwerking van multi-instrumentalist M. Bell en de Britse zanger Jamie Burton.
Ze laten zich inspireren door bands als Lifelover of Gray Waters, maar laten hun post-/ blackmetalwortels zich sterker verankeren, in emotionele indierockmelodieën. Het resultaat is een pakkend, wanhopig nummer, waarin er gespeeld wordt met contrasten. De fragiliteit van de ene stem, afgewisseld met het gegrunt en geschreeuw en daar nog eens de melodische zanglijn bovenop. Heerlijk. Ons doet het een klein beetje aan onze eigen, Belgische Peuk denken, alleen is dit instrumentaal nog wat steviger.
“I awake to myself alone
In the dark house we once called home
I keep walking along the hall
Hopelessly tears fall”
De single Tears Fall is digitaal verschenen en vind je vanaf 15/1 terug op de zelfgetitelde debuutplaat van Defaitism, die je nu al kan voorbestellen via hun Italiaanse label These Hands Melt.
VLIMMER
Mehrschöpfung werd de nieuwe ep van Vlimmer gedoopt. Klinkt hoogstaand en als een gesofisticeerd Duits woord. Maar eigenlijk is het de eenvoud zelf: deze ep is een ‘extra creatie’. Want dat is precies wat dit fancy woord betekent.
En het zijn echt extraatjes, die we niet meteen op eerdere albums zien passen, omdat ze één voor één erg bijzonder klinken. Tikkeltje extravaganter dan anders ook. De ene track omwille van het theatrale vocale sfeertje, de andere om de aan techno-leunende beats, de haaks bizarre ritmes…
Een plaatje voor wie nét de grens van postpunk wil oversteken. Of verliezen, om daar eens flink buiten de reguliere lijntjes nog zwarter te gaan kleuren.
Mehrschöpfung is digitaal en in beperkte oplage ook op cassette verschenen bij Blackjack Illuminist Records.
SHAÂRGHOT
De eerste dag van december bracht ons niet alleen een eerste winterprik, maar ook een feestje in Parijs, waar de Franse industrial-/ electrometalband Shaârghot zijn nieuwe album ging voorstellen. Vier jaar na hun album The Advent Of Shadows, brachten ze nu het slotstuk uit: Vol.III – Let Me Out.
Een zeer typerende Shaârgoth-intro brengt ons meteen in de juiste, buitenaards onmenselijke sfeer, die de band weet te creëren. Wat volgt is verschroeiend goed. Shaârghot overtrof zichzelf met dit album.
Vol.III – Let Me Out is digitaal en op cd verschenen.
Facebook / Soundcloud / Bandcamp / Twitter
BINARY ORDER
Van het Britse industrialmetalproject Binary Order kregen we deze week een nieuwe lp. The Future Belongs To The Mad (het is een mooie wens) straalt qua geluid in elk geval een hoge dosis ‘madness’ uit.
Na negen maand werken, krijgen we 12 tracks met industriële metal, IDM en elektronische cyberpunksoundscapes die klinken als één uitgestrekte, epische soundtrack. Een zwangerschap lang dus, voor Benjamin Blank, waar een nog emotionele bevalling op moet volgen: “Het is nooit gemakkelijk om eerlijk te zijn over dit soort dingen, maar ik denk dat het bij deze release belangrijk is om dat wel te zijn. The Future Belongs To The Mad is geschreven tijdens misschien wel de moeilijkste periode die ik ooit heb moeten doorstaan - een periode waar ik eigenlijk nog niet klaar mee ben – en een periode waarvan ik nu vrees dat ik er nooit meer uit zal komen.
Dit album is een uitdrukking van mijn eigen onvermogen om betekenis of doel in het leven te vinden. En de totale minachting en emotionele radeloosheid die voortkomen uit de opeenstapeling van leven zoals dat jaar, na jaar, na jaar.
Het afmaken van dit album voelde op een gegeven moment als een onmogelijkheid, en nu het klaar is, heb ik het gevoel dat ik dat ook ben. Ik hoop dat iedereen die hiernaar luistert er iets waardevols in kan vinden. Zo niet, dan waardeer ik het dat ik dit platform heb om mezelf op deze manier uit te drukken, omdat het me in leven heeft gehouden.”
Dàt moet enorm zwaar zijn voor Blank. En die harde realiteit van zijn leven wist hij te capteren in een ijzersterk album.
The Future Belongs To The Mad is digitaal verschenen.
THE SIXTH CHAMBER
De mystieke gothrock-/stonerdoomband The Sixth Chamber uit L.A. (USA) bracht deze week – na enkele jaren van voorbereiding – eindelijk het langverwachte album Beyond The Night Veil.
Het nieuwe album begint met een live-opname van Transsylvanische grijze wolven die een duidelijk vampirische toon zetten. Het blijft terugkeren in de twaalf nummers van het album en gaat naadloos over in oude Kemetische, Lovecraftiaanse, funeraire, occulte, mythologische en mystieke thema’s, in gothrock-, doom- en retrometalsfeer.
Speciale gastmuzikanten op het album zijn onder meer toetsenist Alan St. Jon van Alice Cooper/Billy Squier, Steve Jansson van Crypt Sermon ende Canadese vioolvirtuose Lillian Liu.
Beyond The Night Veil is digitaal verschenen en klinkt bloederig briljant.
ANTIPOLE
Karl Morten Dahl van Antipole ging deze keer een unieke samenwerking aan met Deus Ex Lumina voor de single Destroy. We horen een combinatie van eighties-EBM met diepe zang, betoverende synths en coldwave-gitaren. Een prachtige tragedie voor op de dansvloer. Spookachtige gitaren van de Noor Dahl, versmelten met schitterende synths en duistere vocale herinneringen van Berliner Schwindt, die zwaar, als vloeibaar zwart velours, wegglijden…
Destroy is digitaal verschenen.