Luminous Dash BE

Uitheems Geduister #259

Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook Instagram

Zelfs de dageraad is soms onvoldoende om de duisternis te verjagen. Omarm het Uitheems Geduister, deze week met nieuws van Third Realm, The Glass House Museum, Cathedral In Flames, Inner Shrine, Varsovie, Dispar, Matt Hart, Deus Ex Lumina en CARV.R.

THIRD REALM
Het nieuwe album van de dark electro-act Third Realm uit Buffalo, New York voelt als een soort ‘thuiskomen’ voor de band, die nochtans al bezig is sinds 2000. Met het pas verschenen Into Oblivion laat bezieler Nathan Reiner een meesterlijk opus los, dat ons meeneemt naar de donkerste en meest sfeervolle, donkere hoeken van, met EBM en industrial geïnjecteerde darkwave. Zowel de beats, de metaalachtige hardheid als de melodieuze zang zitten sterk verweven in de tracks. Ons favoriete nummer van de 10 sterke tracks? Het theatrale When The Dust Settles is er eentje dat je niet mag overslaan!

Into Oblivion is digitaal en op cd verschenen bij Distortion Productions.

Instagram / Bandcamp / Spotify

THE GLASS HOUSE MUSEUM
De Britse postpunkband The Glass House Museum liet een bijzondere, nieuwe single horen, want het is er eentje waarvoor Joe Cummings (gitaar, zang) en Jon Cummings (gitaar, zang) samenwerkten met niemand minder dan de medeoprichter van World Goth Day: Lee Meadows (bas en programmeerwerk). The Committee zit in een sterke mix van postpunk en darkwave gebed.

“We maken originele postpunk/ alternatieve rockmuziek omdat het ons van de straat houdt en ons behoedt om in de problemen te komen”, laat het drietal weten. Een goeie motivatie gegarandeerd!

In de drie jaar die volgden op hun mini-album Artifacts (2020), vond de band – naast hun repetitieschema en een hectisch liveprogramma – eindelijk tijd om één ​​van hun nieuwste nummers op te nemen in de studio van Allen Kent. Bij het producen en mixen van de track, injecteerde Kent het nummer met zijn unieke sonische afdruk, zodat het nummer een agressieve, doch etherische toets meekreeg.  

The Committee is digitaal verschenen.

Facebook / Bandcamp

CATHEDRAL IN FLAMES
De Praagse gothrockers van Cathedral In Flames releaseten net hun versie van Billy Idols legendarische nummer Rebel Yell.
De Tsjechen spelen met tempowissels, voegden strijkers toe en flirtten met blastbeats. Het snelle refrein werd behouden en zelfs versterkt door een schreeuwend knap comic-coverartwork.

Zanger Phil Lee Fall zegt: “Het nummer werd eigenlijk op bestelling gemaakt. En we hadden er veel ruzie over. We kwamen er lange tijd niet uit, maar toen Gatsby de tempowisselingen erin gooide, klikte alles. En John (Fryer, producer) voegde de blastbeats symbolisch helemaal aan het einde toe.”

Gatsby voegt eraan toe: “Ik heb dit nummer nooit leuk gevonden, dus benaderde ik het uiteindelijk in de stijl van kijken of er iets interessants kon worden gemaakt uit een duizend jaar oud deuntje. Hoe het is uitgedraaid: oordeel zelf. Ik was mijn handen!” Wij wassen graag mee. Schreeuwlelijk.

De Cathedral In Flames- cover van Rebel Yell is digitaal verschenen.

Facebook / Bandcamp

INNER SHRINE
Omdat Inner Shrine het tienjarige bestaan van hun iconische album Pulsar viert dit jaar, lanceerden ze een verse, gothic versie van hun single The Last Day on Earth die hun kenmerkende sound beklemtoont, hun veelzijdigheid én diepe emoties laat horen.

Deze nieuwe interpretatie wijkt af van het origineel, door een beklijvende donker gotische ondertoon en begrafenissfeer.
Deze versie brengt het verhaal ook meer naar voren: een moeder en haar zoon beleven hun laatste dag op aarde. Het hartzeer van diegenen die achterblijven, de onvoorwaardelijke, eeuwige aard van sommige liefdes, een liefde die voortduurt na de dood. Thema’s die samen gaan met de essentie van gotische romantiek.

We horen altviolen, violen en cello harmonieus samengaan in duister intieme klanken in een rustige track die qua smart en melancholie doet denken aan Lacrimosa.

The Last Day on Earth is digitaal verschenen bij Lands of Glory, Officina dell’Arte.

Facebook / Instagram

VARSOVIE
We waren al ‘gebeten’ door de laatste single Pochodeň Číslo Jedna dat het Frans/ Tsjechische postpunkproject Varsovie liet horen van hun aankomende album Pression À Froid. Dat is er nu!

Tussen postpunk en dark-rock werd Varsovie in 2005 in Grenoble (Frankrijk) opgericht door Arnault Destal (drums, teksten, muziek, art direction) en Grégory Catherina (zang, gitaren, muziek). Sinds dan bracht het duo 4 albums en een ep uit en hebben ze verschillende keren opgetreden in Europa.

Ondertussen is hun vijfde album er. De nummers op Pression À Froid, klinken directer en minder introspectief dan zijn voorganger L’Ombre Et La Nuit. De kortere tracks bevatten nieuwe sounds, veel keys en een algemene rauwheid, met strakke teksten.

Toch blijft de sonische identiteit van Varsovie intact: met Franse teksten en op een strakke, nerveuze, melancholische lijn, blijven deze 9 nummers de duizeligheid van onze tijd omzetten in geluid.

Pression À Froid is digitaal verschenen bij Icy Cold Records.

Facebook Bandcamp

DISPAR
Omdat onze mailbox de laatste maanden uitpuilt van (buitenlandse) metalreleases, hebben we ons hier de laatste tijd opnieuw proberen te focussen op new wave, electro, EBM, postpunk, darkwave, gothic…

Tot we deze nieuwe van het Braziliaanse one-man-project Dispar van Matheus Vidor toegezonden kregen. Deze zeven blackgaze-/ postmetaltracks op Autumn Ends konden we niet zomaar links laten liggen. Intens emotionele walls of sounds worden één voor één afgevuurd. Rijk orkestraal, overweldigend… Onberispelijke klanken van dromerige postblackmetal met de bitterzoete magie van shoegaze!

Autumn Ends is digitaal en op cd verschenen bij het Italiaanse label Flowing Downward.

Facebook / Instagram / Bandcamp

MATT HART
De Britse muzikant, producer, dj en violist Matt Hart nestelt zich graag in het web van industrial, dark electro en EBM. Met eer, trots en opoffering, legde hij zijn ziel in zijn laatst verschenen single Deep Down City. Maar ‘eer, trots en opoffering’ is ook wat geldt, daar in Deep Down City. Een stad gebouwd door de bandieten voor de bandieten. Het afgraven gaat door, maar nu heeft de mensheid een nieuwe thuis. 6000 niveaus lager…

“We reached a place so deep that,
All the light has left the darkness,
We source a new found light a
Strength to fuel our journeys process.”

Het nummer heeft een hoog Rammstein-gehalte, hoewel er ook een lichter, melodischer intermezzo verwerkt zit en ook spoken samples, waardoor er veel variatie binnen de track te horen is. Het is zonder twijfel een zware elektro-stamper die het goed zal doen op liveshows en in clubs.

Deep Down City is digitaal verschenen.

Bandcamp Facebook

DEUS EX LUMINA
De opkomende darkwavesensatie Deus Ex Lumina uit Berlijn, komt onder de vleugels van het label Cold Transmission Music terecht en laat meteen ook een nieuwe single horen.

Del Darkwave, een afgestudeerde muziekproducent en voormalig postpunkdrummer maakt vooral darkwave voor de onrustige jeugd. Geïnspireerd door de pulserende beats van EBM uit de jaren 80, weeft Deus Ex Lumina een tapijt van beklijvende synths, diepe zang en suggestieve melodieën samen, waarmee hij er best wel in slaagt darkwave nieuw leven in te blazen en de harten boeit van gothic-luisteraars die troost zoeken op de dansvloer.

Deus Ex Lumina heeft de afgelopen jaren bijna 20 digitale singles uitgebracht en heeft al een sterke fanbase opgebouwd via social media. Hij werkt nu toe naar zijn debuutalbum dat begin 2024 zal worden uitgebracht bij Cold Transmission Music en binnenkort ook op de podia te horen zal zijn.

Met We Are Dead Tonight krijgen we alvast een sterk voorsmaakje te horen. De track klinkt met knappe instrumentatie en zelfverzekerde zanglijnen, verontrustend, waarschuwend en mystiek.

“Losing all we are
Losing all we had
We’re dead tonight
Dying corpses divide
Looking for the afterlife
Let me die!
Just let me die!”

We Are Dead Tonight is digitaal verschenen.

Facebook / Bandcamp

CARV.R
De immer productieve Cristian Carver is terug met een nieuwe single van zijn project CARV.R. In Saint.Exe laat de Peruaan een sterke dark EDM-sound los. De bloedstollende, dark industrial track geeft ons alvast het gevoel dat we met 102 bpm, volle gas, een synthetische toekomst tegemoet stormen, met aanstekelijke beats, grommende baslijnen en glinsterende leads. Een felle, haaks opwekkende compositie!

Saint.Exe is digitaal verschenen bij H1 Massive.

Facebook

Mobiele versie afsluiten